Monday, August 31, 2009

KST beri fahaman mudah kepada guru

PULAU PINANG 30 Ogos - Kajian secara tindakan (KST) merupakan asas yang dipraktikkan oleh para guru bersama pelajar-pelajar di dalam kelas untuk memberi pemahaman mudah kepada guru.

Justeru, Ketua Sektor Pengurusan Akademik Jabatan Pelajaran Pulau Pinang, Fatimah Othman berkata, hasil atau output KST mampu memberikan pemahaman yang lebih mudah difahami kepada guru.

''Guru akan lebih cepat fahami bagaimana cara untuk mereka memantapkan lagi pedagogi dan metodologi pembelajaran di dalam kelas di samping meningkatkan pengetahuan serta kemahiran pelajar.

''Sehubungan itu, pihak jabatan mengambil inisiatif menganjurkan seminar berkaitan KST bagi memperkukuhkan aktiviti-aktiviti pengajaran dan pembelajaran di kelas,'' katanya.

Beliau berkata sedemikian ketika berucap pada Majlis Seminar Kajian Secara Tindakan Antarabangsa Pulau Pinang di Pusat Pendidikan Sains dan Matematik Serantau (RECSAM) di sini baru-baru ini.

Kira-kira 250 orang guru sekolah rendah dan menengah menghadiri seminar tersebut yang rata-ratanya dari seluruh daerah di negeri ini.

Fatimah berkata, berdasarkan kertas-kertas kerja yang dibentangkan pada seminar berkenaan, beliau yakin matlamat mampu dicapai pada masa hadapan.

"Saya berharap guru-guru terutamanya yang baru dapat manfaat daripada program ini dan sekali gus membayangkan akan ada lebih ramai para pendidik bersedia berkongsi ilmu serta pengalaman,'' jelasnya.


No comments:

Post a Comment