Saturday, September 5, 2009

Penduduk minta siapkan segera pembinaan SK Salarom

NABAWAN 4 Sept. - Jabatan Pelajaran Sabah diminta menyegerakan pembinaan bangunan baru Sekolah Kebangsaan (SK) Salarom, dekat sini bagi memastikan lebih 100 pelajar di sekolah berkenaan dapat belajar dengan selesa.

Tinjauan Utusan Malaysia di tapak pembinaan mendapati projek membina bangunan menggunakan kaedah pasang siap itu kelihatan seperti terbengkalai apabila bahan-bahan binaan bersepah dan tidak menampakkan kerja-kerja sedang dijalankan.

Beberapa pemimpin masyarakat dari kampung berdekatan ketika ditemui menyuarakan rasa kecewa dan bimbang dengan keadaan itu dan meminta pihak berkuasa mengatasi segera kelewatan itu.

Ketua Kampung Salarom, Mandaun Ampungit, 60, berkata, kerja-kerja pemasangan itu amat perlahan menyebabkan bahan-bahan pembinaan serta peralatannya rosak dan tidak boleh digunakan lagi.

Keadaan itu katanya, membimbangkan ibu bapa kerana jika bangunan sekolah baru itu yang dimulakan kerja-kerjanya pada 2007 lambat siap, kesesakan akan terus berlaku di bangunan lama sekolah.

"Bukan itu sahaja, perkara yang amat dibimbangkan tahap kebersihan dan keselamatan di persekitaran kawasan itu kerana terdapat serpihan dan potongan zink bertaburan di merata tempat," katanya.

Lebih menyakitkan hati penduduk tempatan katanya, pekerja-pekerja pembinaan sekolah pasang siap yang tinggal di situ membuang air besar di kawasan semak sekolah itu.

Menurutnya, perbuatan tidak bertanggungjawab pekerja berkenaan disedari oleh ibu bapa semasa mengadakan gotong-royong membersih kawasan sekolah itu baru-baru ini.

Ketua Kampung Tataluan, Andoi Tawanon, 61, pula berkata, bangunan baru sekolah itu sepatutnya tidak mempunyai masalah kerana semua bahan-bahan pembinaan sudah tersedia.

"Semua bahan sudah ada dan cuma menunggu untuk dipasang sahaja, kita boleh lihat bahan-bahan binaan dan peralatan berlonggok dan ada sesetengahnya sudah rosak," katanya.

Sehubungan itu katanya, pihak sekolah tidak boleh berdiam diri dengan keadaan tersebut dan tindakan tegas perlu dilakukan untuk kebaikan murid-murid sekolah tersebut.


No comments:

Post a Comment