Saturday, September 5, 2009

Kempen bendung H1N1 sekolah Sepanggar

KOTA KINABALU 4 Sept. - UMNO Sepanggar hari ini melancarkan program pengagihan penutup hidung dan mulut ke setiap sekolah di kawasan itu bertujuan membendung penularan wabak selesema babi atau influenza A (H1N1).

Naib Ketua UMNO Sepanggar, Zaitun Mohd. Kassim berkata, selain itu, program anjuran Biro Perkhidmatan Sosial diharap dapat meningkatkan kesedaran pelajar tentang pencegahan wabak H1N1 itu.

"Pencegahan secara drastik perlu dilakukan kerana penularan wabak yang semakin serius. Hampir setiap hari kematian dilaporkan dan ini menuntut kesedaran berterusan daripada masyarakat," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pengagihan dan penyerahan bendera Malaysia serta penutup hidung dan mulut di Sekolah Kebangsaan Likas di sini semalam.

Zaitun berkata, program tersebut akan dibuat secara berperingkat-peringkat di setiap sekolah di kawasan Sepanggar bagi mengelakkan penularan wabak tersebut dengan lebih teruk.

"Buat masa ini beberapa sekolah telah kita agihkan penutup hidung dan mulut dan program ini diteruskan ke sekolah lain di kawasan Sepanggar.

"Kita harap dengan adanya program sebegini mampu mengekang penularan wabak H1N1 terutama kepada kanak-kanak sekolah," katanya.

Dalam pada itu, menurut Zaitun, Jalur Gemilang turut diagihkan pada program itu bagi menyemarakkan lagi sambutan Hari Kemerdekaan negara.

Katanya, ia penting bagi memupuk semangat cintakan negara di kalangan generasi muda tanpa mengira latar belakang kaum, agama dan budaya.


No comments:

Post a Comment