Friday, August 28, 2009

Terjemahkan buku saintifik ke BM

KUALA LUMPUR 27 Ogos - Tokoh akademik, Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz Ungku Abdul Hamid menyarankan agar bahan bacaan saintifik di negara ini diterjemahkan ke bahasa Melayu (BM) bagi meningkatkan penguasaan ilmu di kalangan rakyat dalam bidang tersebut.

Katanya, negara maju seperti Jepun telah lama menggunakan bahasa ibundanya dalam setiap bidang saintifik.

Katanya, jika dibandingkan dengan pelbagai bahan bacaan ilmiah lain, bidang saintifik masih kurang di dalam bahasa Melayu.

''Terjemahan itu membolehkan kita lebih memahami dan menguasai bidang tersebut secara menyeluruh,'' katanya ketika berucap pada Majlis Anugerah Pilihan Pembaca 2009 anjuran Popular Book Co. (M) Sdn. Bhd. di sini, semalam.

Hadir sama Pengarah Popular Holding Limited, Vangat Ramayah.

Tambah Ungku Aziz, selain dapat menguasai bidang berkenaan sepenuhnya, bahasa Melayu juga boleh dimartabatkan setaraf dengan bahasa asing lain.

''Saya berharap agar anugerah ini ditambah satu lagi kategori khusus kepada bidang saintifik agar dapat memupuk minat membaca di kalangan orang ramai terhadap bidang tersebut,'' katanya.

Anugerah berkenaan diadakan sempena Pesta Buku Malaysia 2009 yang berlangsung selama sembilan hari sehingga 31 Ogos ini.

Ia dianjurkan dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu yang masing-masing dibahagikan kepada kategori buku fiksyen dan bukan fiksyen.

Antara buku yang menerima anugerah utama adalah Dr. Mahathir Selected Letters To World Leaders tulisan Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tan Sri Abdullah Ahmad serta Lovers and Strangers Revisited tulisan Robert Raymer bagi kategori bahasa Inggeris.

Bagi kategori bahasa Melayu, buku Andai Itu Takdirnya karya Siti Rosmizah dan Teknik Memotivasikan Anak Cara Positif tulisan Dr. Tengku Asmadi terpilih menerima anugerah.


Cikgu Fadzilah bertemu jodoh di sekolah pedalaman


FADZILAH Yusuf (dua dari kanan) dan suaminya, Abdul Raziz Mamat (dua dari kiri) semasa diraikan pada majlis berbuka puasa di Kota Bharu, baru-baru ini.


KOTA BHARU 27 Ogos – Ditugaskan di Sekolah Kebangsaan (SK) Balar yang terletak 100 kilometer dari bandar Gua Musang yang hanya dihubungkan melalui jalan tanah merah berlumpur merupakan antara cabaran yang terpaksa dialami oleh satu-satunya guru perempuan sekolah tersebut, Fadzilah Yusuf, lebih setahun lalu.

Untuk sampai ke sekolah berkenaan juga, ada kalanya beliau terpaksa berhimpit di tepi kereta pacuan empat roda dalam perjalanan pergi dan balik yang memakan masa kira-kira lapan jam.

Ketika menerima surat tawaran ditempatkan di sekolah tersebut, Fadzillah, 28, menangis selama seminggu kerana mengenangkan nasibnya yang terpaksa tinggal di pedalaman itu tanpa berhubung dengan dunia luar kecuali ketika cuti persekolahan.

Bagaimanapun, beliau rela menghadapi segala kesukaran itu kerana memikirkan terdapat sekumpulan anak Orang Asli berketurunan Temiar yang memerlukan tunjuk ajarnya pada peringkat prasekolah.

Kecuali masa persekolahan, beliau juga terpaksa menjalankan kerja sendiri bagi mengelakkan rasa sunyi.

Namun, setelah lebih setahun setengah berkeadaan demikian, beliau akhirnya terlepas daripada rasa sunyi setelah mengambil keputusan berkahwin dengan pembantu warden asrama sekolah itu, Abdul Razif Mamat, 24, pada 7 Ogos lalu.

Sehubungan itu, hasratnya sebelum ini untuk bertugas hanya setahun di sekolah itu akan dilanjutkan dalam tempoh yang agak lama.

‘‘Kami perlu menyesuaikan diri dengan kehidupan berumah tangga sebelum mengambil keputusan bertukar ke sekolah di bandar,” katanya ketika ditemui sempena majlis meraikan perkahwinannya di sebuah hotel malam kelmarin.

Turut hadir Pengarah Pelajaran Negeri Kelantan, Mohd. Ghazali Abdul Rahman dan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah, Zahari Daud.

Kata Fadzilah, beliau bersepakat dengan suaminya tinggal di perkampungan Orang Asli itu untuk terus membantu meningkatkan pencapaian kanak-kanak terlibat.

SK Balar merupakan sekolah anak Orang Asli dari suku kaum Temiar yang terletak bersempadan dengan negeri Perak dan perjalanan ke sekolah itu sejauh 100 kilometer dari Gua Musang.

Guru-guru yang mengajar di SK Balar itu terpaksa menaiki kereta pacuan empat roda untuk melalui jalan balak selama empat jam sebelum sampai ke sekolah tersebut dan mereka akan terputus hubungan dengan dunia luar apabila berlaku hujan.

Menyentuh tentang penghantarannya ke sekolah berkenaan pada awal 2008, Fadzilah berkata, pada mulanya beliau berat untuk menerima kerana tempatnya yang jauh di pedalaman.

Tetapi, katanya, rayuan daripada JPN yang memintanya mengajar sekolah itu menyebabkan beliau terpaksa akur.

Sebelum itu, katanya, pada hari-hari biasa, beliau hanya bergaul dengan lebih 10 warga lelaki sekolah berkenaan dan bersama-sama berulang-alik dari sekolah ke kampung masing-masing apabila sekolah bercuti.

‘‘Kami hanya berkawan biasa sehinggalah Mac lalu apabila merasakan ada kesesuaian dengan Abdul Razif seterusnya mengambil keputusan untuk berumah tangga,” katanya.

Setelah bergelar isteri, katanya lagi, hidupnya kini sudah mempunyai matlamat antaranya membentuk sebuah keluarga bahagia di samping meningkatkan motivasi anak-anak Orang Asli itu untuk berjaya dalam pelajaran masing-masing.


Rotan kaedah terbaik tangani disiplin pelajar

Oleh Norliza Abdullah
lizz@bharian.com.my

CADANGAN Kementerian Pelajaran melaksanakan semula hukuman rotan yang dihentikan pada 2006 dengan menggantikan kaedah kaunseling perlu dilakukan secara berhemah, termasuk berbincang dengan ibu bapa.

Yang Dipertua Persidangan Kebangsaan Pengetua Sekolah Menengah Malaysia, Azam Mat Atan, berkata pelaksanaan semula hukuman itu selepas sesi kaunseling gagal dilihat paling berkesan bagi mendisiplinkan pelajar terutama peringkat menengah.

Bagaimanapun, beliau berkata, pelaksanaannya perlu mengambil kira pelbagai aspek termasuk terlebih dulu memberi amaran pertama, kedua dan ketiga kepada pelajar terbabit sebelum memanggil ibu bapa.

“Kami di sekolah hanya akan melaksanakan hukuman rotan jika keadaan semakin kritikal dan disiplin pelajar membimbangkan.

“Setiap hukuman dilaksanakan mereka berkelayakan. Ia dilakukan guru disiplin dengan disaksikan ahli jawatankuasa disiplin sekolah. Setiap hukuman akan direkodkan,” katanya kepada Berita Harian.

Beliau mengulas laporan akhbar ini baru-baru ini yang memetik Kementerian Pelajaran mengemukakan cadangan kepada Jabatan Peguam Negara untuk mengembalikan semula hukuman rotan sebagai tindakan akhir selepas sesi kaunseling gagal memulihkan disiplin pelajar.

Sementara itu, Pengerusi Majlis Pemuafakatan Persatuan Persatuan Guru Malaysia, Jemale Paiman, berkata pihaknya yakin hukuman dilaksanakan sejak sekian lama itu kaedah terbaik menangani masalah disiplin pelajar.

“Saya yakin ibu bapa bersedia bekerjasama jika mereka dipanggil berbincang mengenai masalah disiplin anak mereka.

“Perbincangan dua pihak ini penting supaya menemui jalan penyelesaian terbaik, seterusnya sekolah tidak perlu melaksanakan hukuman rotan,” katanya.

Sambil menjelaskan pihaknya sudah memaklumkan Persatuan Ibu Bapa dan Guru mengenai cadangan kementerian itu, beliau berkata, mana-mana pihak yang ingin mendapatkan maklumat lanjut mengenainya boleh merujuk persatuan berkenaan di sekolah anak masing-masing.

Mengenai pelaksanaannya pula, Jemale berkata, hukuman itu perlu dilaksanakan dengan berhemah termasuk memanggil saksi, manakala guru diarah melaksanakannya mestilah berwibawa.

Katanya, bagi mengelakkan sebarang kesulitan, guru bertugas perlu merujuk pekeliling Kementerian Pelajaran berhubung perkara berkenaan bagi memastikan tindakan dibuat berdasarkan prosedur ditetapkan.






1Malaysia: Pelajari bahasa asing

PUTRAJAYA 26 Ogos - Rakyat Malaysia diseru mempelajari bahasa asing sebagai usaha merealisasikan gagasan 1Malaysia yang mampu menyatupadukan kaum negara ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong berkata, kepentingan menguasai bahasa asing merupakan satu aset untuk memahami budaya dan adat sesuatu kaum sekali gus merapatkan jurang perbezaan antara mereka.

''Apabila kita boleh menguasai bahasa kaum lain, tiada masalah untuk kita berkomunikasi atau bertukar pendapat bagi kebaikan kaum masing-masing.

''Kita amat menggalakkan semua rakyat mempelajari bahasa semua kaum negara ini kerana kita hidup dalam satu negara berbilang kaum bagi merealisasikan gagasan 1Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menerima kunjungan delegasi Kementerian Pelajaran China dan Jawatankuasa Pembakuan Bahasa Cina, di sini hari ini.

Jawatankuasa Pembakuan Bahasa Cina yang ditubuhkan di negara ini kira-kira setahun lalu membantu orang ramai menguasai bahasa tersebut dengan sebutan yang betul.

Melalui usahasama antara beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dengan jawatankuasa itu, hasilnya ujian penilaian sebutan bahasa Mandarin bakal diadakan di negara ini tanpa perlu ke China.

Seramai 153 peserta menjadi kumpulan pertama dalam ujian itu di mana 113 daripadanya berjaya mendapat keputusan memberangsangkan.

Pada majlis itu, Akademi Pemuda UMNO turut berminat menyertai ujian kelayakan tersebut yang diwakili Izran Salleh sebagai peserta pertama dari kalangan Melayu.

''Ini petanda yang baik, dengan penyertaan daripada Akademi Pemuda UMNO ini kita harap mereka dapat menyemarakkan kempen belajar bahasa Mandarin di kalangan Melayu," katanya.

Menurut Ka Siong, peserta yang ingin menduduki ujian tersebut hanya dikenakan bayaran rendah berbanding di negara lain iaitu 20 peratus daripada RM2,000 seperti di Singapura.

''Sebilangan pelatih bahasa telah dibawa ke sini untuk mengajar bahasa dan cara sebutan yang betul, oleh itu kita harap lebih ramai berminat menguasai bahasa Mandarin terutama orang Melayu," katanya.


Thursday, August 27, 2009

'Berani mati'

2708-lead-2
GADAI NYAWA ... Dengan gaya selamba, pelajar yang mengelarkan diri sebagai ‘berani mati’ melintas jalan melalui cela-cela kenderaan, tanpa takut dan gentar menghadapi kemalangan.
27th August, 2009

KENINGAU: “Berani mati” ini antara perkataan yang diluahkan oleh pelajar-pelajar, bagi menjawab soalan wartawan kenapa memilih laluan bahaya untuk ke sekolah, sedangkan jejambat telahpun disediakan.

“Mereka tidak mungkin akan melanggar kami,” demikian jawapan pelajar yang lain, sekaligus mendedahkan kualiti displin pelajar tersebut terlalu rendah.

Persoalannnya, kenapa perbuatan pelajar-pelajar di salah sebuah sekolah menengah yang terletak dalam kawasan pekan itu, gagal dibanteras selepas kisah jejambat yang berharga ratusan ribu ringgit telah berkali-kali didedahkan sebagai ‘gajah putih’, kerana tidak digunakan oleh pengguna.

Tinjauan yang dibuat mendapati, rata-rata masyarakat menuding ke arah pihak berkuasa tempatan, khususnnya Majlis Daerah Keningau (MDK) apa yang mereka sifatkan sepatutnya menguatkuasa undang-undang.

“Terdapat undang-undang kecil yang membolehkan MDK menyaman pengguna yang tidak menggunakan jejambat, ketika menyeberang jalanraya,” jelas seorang responden yang mahu dikenali sebagai Wati.

Selain golongan pelajar dan remaja, terdapat juga orang dewasa yang sanggup ‘berani mati’, semata-mata untuk mengejar masa ke lokasi yang dituju.

Persoalannya, apabila terjadi kemalangan, mangsa atau keluarga sering kali menjadi kerajaan sebagai sasaran untuk dipersalahkan.

K'jaan pandang serius peningkatan pendidikan m'rakat luar bandar

27th August, 2009

NABAWAN: Kerajaan memandang serius pembangunan dan peningkatan pendidikan kepada masyarakat luar bandar untuk merealisasikan impian gagasan Perdana Menteri 1Malaysia rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.

Pembantu Menteri Pertanian Dan Industri Makanan Sabah, Datuk Bobbey Suan, berkata pembangunan pendidikan yang lebih mapan juga menjadi landasan untuk mencapai wawasan 2020.

Rakyat keseluruhannya pada ketika itu nanti akan menikmati pembangunan dan kemajuan dalam pelbagai aspek dan tidak ada lagi jurang perbezaan antara masyarakat bandar dan luar bandar.

Bobbey yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Nabawan berkata demikian semasa berucap di majlis penangguhan program kecemerlangan pendidikan peringkat daerah yang dianjurkan oleh Pejabat Pembangunan Negeri Sabah (PKNS) dengan kerjasama Pejabat Pelajaran Daerah yang dikelolakan oleh Dynamic Training Development di dewan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Nabawan di sini, pada Ahad.

Bobbey berkata, dengan berlakunya perubahan pada dasar pendidikan negara maka wujudnya program lonjakan pendidikan luar bandar dan ini salah satu cara kerajaan memartabat dan memberi keutamaan pendidikan di kalangan masyarakat luar bandar untuk persaingan pada zaman globalisasi kini.

“Ilmu amat penting dalam kehidupan dan hanya dengan ilmu serta pengetahuan kita dapat memahami gagasan Negara,” katanya.

Justeru itu katanya, adalah menjadi tanggungjawab semua pelajar supaya belajar bersungguh-sungguh kerana pelajaran amat penting untuk menjamin masa depan yang lebih cerah.

“Pelajar perlu bertindak proaktif, dedikasi, berdisiplin dan efektif untuk menjadi insan yang lebih berkualiti,” tambahnya.

Dalam masa yang sama Bobbey turut menyarankan para ibu bapa dan masyarakat yang belum berdaftar dengan e-Kasih supaya bertindak cepat mendaftar agar segala saluran bantuan dari kerajaan dapat dilaksanakan dengan pengenalan data melalui kendalian Jabatan Kebajikan Masyarakat menerusi Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri, katanya.

Seramai 150 orang pelajar dari tiga buah sekolah Menengah iaitu SMK Nabawan, SMK Nabawan 2 dan SMK Sepulot mengikuti program yang berlangsung selama tiga hari itu.

Hadir sama Pegawai pelajaran Daerah, Osman Aganduk; Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) Nabawan, Jubilin Kilan; Pengetua SMK Nabawan II, Mike Eping dan Pengurus Dynamic Trainning Development, Irene George.



Wednesday, August 26, 2009

Jangan beri tekanan kepada anak-anak semasa peperiksaan

26th August, 2009

KIMANIS: Seramai 80 orang calon UPSR dan murid tahun 4 serta tahun 5 SK Mandahan mengikuti Kem Motivasi UPSR 2009 anjuran Pejabat Kumpulan Yayasan Sabah Zon Pedalaman Selatan (YSZPS) di sekolah tersebut bar-baru lalu.

Dalam ucapan perasmiannya, Ketua Pentadbir YSZPS menyeru para ibubapa agar memantau dan memastikan bahawa dalam tempoh hari-hari terakhir menghadapi peperiksaan.

Katanya, anak-anak mereka memerluakan persiapan secukupnya dengan kemantapan moral, kesihatan fizikal dan ketersediaan sepenuhnya untuk menghadapi peperiksaan UPSR.

“Dalam tempoh itu juga, para ibubapa dan penjaga perlu memastikan anak-anak mereka tidak berada dalam sebarang unsur-unsur tekanan dengan perkara remeh temeh yang berlaku dalam keluarga dan persekitaran.

“Dengan persefahaman yang baik antara didikan guru serta asuhan ibubapa, tiada yang mustahil untuk melihat anak-anak murid Sk Mandahan berjaya mencapai kecemerlangan sekaligus memecah kebuntuan untuk mencapai keputusan 5A dalam peperiksaan UPSR 2009”, gesa Zulkhairi.

Turut hadir di majlis itu ialah Asmat Bakar, Penolong Kanan 1; Hasbi Selamat, Pengerusi PIBG; Sukar Selamat Ngadiran, Ketua Kampung Mandahan; Pegawai Operasi YSZPS, Mohd Fairuz Yussof; Pegawai Operasi YSZPS Kuala Penyu, Ganilin Hasim serta ibubapa peserta dan guru-guru.


Tip UPSR: Cara betul menjawab Matematik Kertas 1 dan 2

Oleh Roslan Rasip dan Ismail Mokhtar

GAGAL menjawab soalan penyelesaian masalah antara faktor utama calon tidak mendapat markah maksimum bagi Matematik Kertas 1, manakala untuk Kertas 2 pula kerana tidak menunjukkan jalan pengiraan.

Sehubungan itu, calon diingatkan supaya tidak terlalu gopoh, sebaliknya memberi tumpuan ketika menjawab soalan kedua-dua kertas itu.

KERTAS 1

Seperti yang calon sedia maklum, kertas ini mengandungi 40 soalan objektif. Soalannya boleh dikategorikan dua jenis, iaitu bentuk persamaan dan penyelesaian masalah.

Lapan hingga sepuluh soalan disoal dalam bentuk persamaan membabitkan nombor dan simbol matematik. Soalan jenis ini boleh dianggap mudah dan calon hanya perlu berhati-hati ketika membuat pengiraan seperti meletak nombor pada nilai tempat, meletak titik perpuluhan di tempat yang betul, mengikut peraturan pengiraan yang betul, contohnya BODMAS, membuat penukaran unit dengan tepat dan berhati-hati ketika membuat pengumpulan semula.

Dalam lingkungan 30 lagi soalan adalah jenis penyelesaian masalah yang boleh dilihat dalam dua bentuk penyoalan, iaitu ayat sepenuhnya dan sebahagian dibantu rajah, jadual, graf dan gambar.

Sebelum menjawab, calon perlu membaca soalan sekurang-kurangnya dua kali. Kenal pasti maklumat terdapat dalam soalan. Biasanya soalan penyelesaian masalah mempunyai lebih daripada satu maklumat. Gariskan maklumat penting itu.

Calon juga perlu mengecam kata kunci dalam soalan, contohnya ‘bakinya’, ‘yang tinggal’, ‘diberikan sama banyak’, ‘simpanan’, ‘untung’, ‘rugi’, ‘diskaun’ dan sebagainya.

Perkara penting calon perlu tahu ialah apakah kehendak soalan. Persoalan inilah yang perlu calon jawab. Kehendak soalan ada dalam ayat terakhir.

Setelah mengenal pasti maklumat, kata kunci dan kehendak soalan, rancang pula langkah pengiraannya.

Ayat kedua setiap soalan lazimnya merujuk kepada maklumat untuk membuat pengiraan. Perkataan sebelum atau selepas angka dikemukakan lazimnya membantu calon menentukan operasinya (tambah, tolak, darab dan bahagi).

Setelah itu tukarkan ayat pernyataan soalan ke dalam bentuk ayat matematik. Pastikan operasi betul digunakan untuk membuat pengiraan.

Perlu diingat, bagi menjawab soalan penyelesaian masalah, calon perlu lebih daripada satu operasi dan jalan kerja. Bagi soalan membabitkan sukatan, pastikan unit disamakan terlebih dulu.

Soalan jenis penyelesaian masalah juga banyak dibantu rajah, graf, jadual dan gambar yang memerlukan calon membuat penelitian kerana sebahagian maklumat ada pada rajah disertakan, manakala sebahagian maklumat lagi dalam pernyataan soalan.

Contoh;

Pak Abu has 400 durians. He gives 1/5 of the total number of durians to hos neighbours.

He sells 3/4 of the remainder. What percentage of the durians is left?

Pak Abu ada 400 durian. Dia memberikan 1/5 daripada jumlah durian itu kepada jiran-jirannya.

Dia menjual 3/4 daripada baki durian itu. Berapakah peratus durian yang tinggal?

A 5 B 20 C 80 D 240

Seperti disarankan, baca soalan sekurang-kurangnya dua kali dan kenal pasti maklumat dan kata kunci soalan.

Tiga maklumat utama, iaitu;

(i) Pak Abu ada 400 durian

(ii) Dia memberikan 1/5 daripada jumlah durian itu kepada jiran-jirannya.

(iii) Dia menjual 3/4 daripada baki durian itu.

Kata kunci ialah baki (remainder), peratus (percentage) dan yang tinggal (left).

Kemudian, lihat kehendak soalan. Ayat terakhir soalan ini meminta calon mencari peratus durian yang tinggal.

Langkah pertama, cari jumlah durian Pak Abu beri kepada jirannya, iaitu:

1

--- x 400 = 80

5

Seterusnya cari jumlah durian dijual Pak Abu. Perkataan baki (remainder) adalah kata kunci yang amat penting dalam ayat ini. Pengiraan yang betul ialah:

3

--- x ( 400 - 80 ) = 240

4

Langkah seterusnya calon mencari jumlah durian yang tinggal, iaitu:

400 - 80 - 240

= 80

Pada peringkat ini, langkah pengiraan belum lagi selesai. Jika ada calon menjawab 80 sebagai pilihan jawapan, maka ia salah. Ada satu lagi langkah pengiraan yang perlu calon lakukan Iaitu tukarkan kuantiti durian yang tinggal itu kepada peratus, iaitu;

80

----- x 100% = 20%

400

Jawapan: B (20)

Kesilapan yang biasa dilakukan oleh calon ialah ketika membuat pengiraan pada langkah kedua. Ada calon mencari bilangan durian yang dijual berdasarkan jumlah asal durian Pak Abu, iaitu:

3

--- x 400 = 300

4

Seterusnya calon mencari jumlah durian yang tinggal, iaitu:



400 - 80 - 300

= 20

Kemudian calon menukarkannya kepada peratus iaitu:

20

----- x 100% = 5%

400

Antara kelemahan yang sering dilakukan calon ialah:

a) Membaca soalan dan terus mengira mengikut kefahaman sendiri.

b) Tidak membuat penelitian terhadap ayat terakhir dan mencari kehendak soalan.

c) Terlalu cepat membaca soalan hingga tertinggal maklumat.

d) Tidak merujuk rajah, graf, jadual dan gambar diberikan.

e) Terus membuat pengiraan tanpa menyemak semula.

f) Kurang membina ayat matematik sebelum memulakan pengiraan.

g) Lemah membuat tafsiran terhadap perkataan atau ayat yang digunakan.

KERTAS 2

Sebahagian besar calon menganggap Kertas 2 mudah berbanding Kertas 1. Pada dasarnya tanggapan itu benar tetapi perlu diingat ia banyak mempengaruhi kedudukan gred keseluruhan bagi subjek Matematik.

Jika kurang mahir menjawab Kertas 2, besar kemungkinan calon akan melakukan kesilapan sewaktu memberikan jawapan.

Ramai calon gagal mentafsir kehendak soalan terutama bagi jenis penyelesaian masalah. Malah, ada yang tidak dapat menukar masalah dikemukakan dalam soalan ke bentuk ayat matematik.

Contoh:

50 biji kek diberikan kepada Adirah dan Izzaty. Adirah mendapat 10 biji lebih daripada Izzaty. Berapakah bilangan kek yang Izzaty dapat?

Calon kerap menulis ayat matematik seperti berikut:

50 ÷ 2 - 10 =

Langkah menjawab: 25 25 - 10 = 15

-------

2 ) 50

- 4

----

10

- 10

---

Jawapan yang diberikan adalah SALAH.

Langkah yang betul adalah seperti berikut:

( 50 - 10 ) ÷ 2 =

50 - 10 = 40 40

---- = 20

2

Maka, Adirah 30 dan Izzaty 20

Jawapan: 20

Bagi soalan bentuk persamaan atau terus pula, calon gagal menguasai konsep pengiraan sebahagiannya memerlukan beberapa langkah pengiraan sebelum memperoleh jawapan.

Sebagai contoh:

Convert 109% to a mixed number.

Calon kerap memilih 109% adalah

109 9

----- = 1 --- (jawapan adalah salah)

100 10

Sebenarnya 9% adalah per seratus (hundredths) maka calon perlu menulis:

9

109% = 1 -----

100

Sejumlah 20 soalan dikemukakan dalam Kertas 2. Antara cirinya ialah bentuk subjektif, perlu menulis langkah pengiraan dengan jelas bagi mendapatkan jawapan. Pemarkahannya berdasarkan tiga aras, iaitu satu markah (5 soalan), dua markah (10 soalan) dan tiga markah (5 soalan).

Kesilapan sering dilakukan calon ialah kurang tumpuan dan tidak menunjukkan langkah pengiraan yang jelas. Perhatikan jawapan calon berdasarkan contoh soalan berikut:

State the digit value of 6 in the number 0.67 million.

Nyatakan nilai digit angka 6 dalam nombor 0.67 juta.

Jawapan calon:

60 atau Enam puluh / Sixty or 60

Jawapan diberi salah. Sebabnya calon kurang tumpuan tentang titik perpuluhan mewakili juta/million). Jawapan tepat ialah perpuluhan (decimal) melibatkan juta (million) perlu ada 7 digit dari kiri ke kanan, iaitu:

0.67 million = 0 670 000

600 000

Kesilapan lain sering dilakukan ialah menjawab dalam pecahan (fraction)

6

---- million

10

Langkah pengiraan perlu ditunjukkan dengan jelas dan tepat mengikut unit diperlukan dalam jawapan.

Soalan dua dan tiga markah agak mudah kerana penyoalannya tidak menggunakan ayat terlalu panjang. Banyak soalan dibantu rajah dan gambar. Ini memudahkan calon memahami kehendak soalan.

Bagi soalan tiga markah, hampir kesemuanya membabitkan rajah dan jadual. Untuk soalan ini, pastikan pengiraan atau maklumat awal digunakan dalam pengiraan tidak salah nilai. Kesilapan ini menyebabkan pengiraan seterusnya menjadi salah.

Secara keseluruhan, calon perlu memberi tumpuan terhadap soalan yang menggunakan ayat dan rajah.

Kesilapan kerap berlaku dikaitkan dengan kegagalan calon memahami maksud ayat terakhir atau memberikan jawapan selepas langkah pengiraan dilakukan, sedangkan jawapan sebenar setelah langkah kedua atau ketiga.


Tuesday, August 25, 2009

Call to speed up SK Salarom construction

25th August, 2009

NABAWAN: The residents of three villages in Salarom want the education department to get the contractor to speed up the building of the new SK Salarom building, which is overdue.

The village chiefs said that parents were complaining to them that they were waiting for the school which began building in 2007 to open its doors so that they need not have to send their children elsewhere for schooling.

Salarom village chief Taka Mandaun Ampungit said that the old school-block was too small to accommodate more than 100 students.

“We can see that there is hardly any movement in the building of the new school and some of the building materials are rotting away,” he said.

He also pointed out about the building materials lying around which could endanger the children.

According to him, proper hygiene was not observed by the workers who also defecated at the worksite.

“We knew about it from a recent gotong-royong,” he said.

Another village chief, Andoi Tawanom who oversees Kg Tataluan, said that the construction materials were wood.

“The construction works are straightforward. What is important is that our children get a proper facility to study,” he said.

New Sabah Times who visited the site also noticed the construction materials which are lying around.

Some of the parents when approached said that their children had complained about the little space they have in the present school block.


Tip UPSR: Strategi jawab soalan Bahasa Melayu Pemahaman

Oleh Anuar Ahmad

SIKAP tidak berhati-hati, gopoh dan malas berfikir panjang sewaktu menjawab soalan adalah antara faktor menyebabkan calon kehilangan markah atau tidak memperoleh jumlah maksimum untuk kertas Bahasa Melayu Pemahaman.

Bagi membantu calon mendapat markah maksimum, beberapa petua diberikan bagi menjawab soalan kertas ini dengan baik.

BAHAGIAN TATABAHASA

Pastikan calon sudah menguasai kesemua aspek penggunaan bahasa dalam bahagian tatabahasa.

Langkah ini penting kerana kesemua pilihan jawapan yang diberikan perlu difahami makna atau maksudnya terlebih dulu sebelum memilihnya sebagai jawapan.

Berikut beberapa langkah yang perlu dilakukan calon sewaktu menjawab soalan bahagian tatabahasa.

A. Faham

Seperti dikatakan, calon perlu memahami maksud kesemua pilihan jawapan yang diberikan. Kesalahan memilih jawapan berlaku kerana calon tidak memahami pilihan jawapan tersebut.

Untuk menjawabnya, ada dalam kalangan calon hanya mengagak maksud jawapan tersebut. Tindakan ini salah kerana calon perlu berusaha memahami maksud pilihan jawapan itu, bukan sekadar mengagak.

Biasanya akan wujud satu atau dua pengganggu jawapan yang paling dekat dengan jawapan yang tepat. Oleh itu, calon perlu benar-benar memahami pilihan jawapan yang disediakan.

Sebaiknya, buatlah catatan ringkas mengenai maksud bagi setiap pilihan jawapan tersebut.

Contoh soalan;

Peserta itu menyampaikan ceritanya dengan _____ dan gaya yang menarik.

A lincir - licin

B cekap - mampu melakukan

C pintar - pandai

D lancar - fasih

B. Baca

Baca ayat soalan. Fahami betul-betul ayat tersebut dan kesesuaiannya dengan pilihan jawapan. Pilihan jawapan sebeginilah yang biasanya menjadi perangkap terutama kepada calon yang kurang berfikir.

Peserta itu menyampaikan ceritanya dengan _____ dan gaya yang menarik.

C. Kesan

Calon perlu mengesan klu yang terdapat dalam ayat atau gambar. Ini penting kerana klu inilah yang akan membantu dan memudahkan calon memilih jawapan yang tepat.

Dalam soalan ini, klunya adalah ‘menyampaikan’ (Bulatkan perkataan menyampaikan).

Peserta itu menyampaikan ceritanya dengan _____ dan gaya yang menarik.

D. Pilih

Peringkat ini paling penting. Pilihlah jawapan yang paling tepat dan mengikut kehendak soalan. Oleh itu, fahamkan betul-betul kesesuaian ayat dengan pilihan jawapan.

Peserta itu menyampaikan ceritanya dengan _____ dan gaya yang menarik.

Pengganggu jawapan yang hampir tepat

A lincir - licin

B cekap - mampu melakukan

C pintar - pandai

D lancar - fasih

Pilihan jawapan yang paling tepat

Selain itu, pastikan calon mengikuti langkah berikut:

* Jawab soalan yang mudah terlebih dulu.

* Jangan membuang masa dengan menjawab soalan yang susah.

* Peruntukkan masa antara 15 hingga 20 minit untuk bahagian tatabahasa.

* Segera jawab soalan bahagian petikan.

* Baki masa perlu digunakan untuk menyemak semula jawapan.

BAHAGIAN PEMAHAMAN

Calon hanya perlu menjawab 10 soalan dalam bahagian pemahaman. Namun begitu, setiap soalan berkait rapat dengan petikan yang disediakan.

Antara langkah yang perlu dilakukan sewaktu menjawab soalan petikan ialah:

A. Baca dan faham

Calon perlu membaca petikan dan memahaminya terlebih dulu. Selepas itu barulah membaca soalan dan memahami pilihan jawapan yang disediakan. Jangan menjawab soalan tanpa membaca petikan terlebih dulu.

Contoh soalan:

Sebelum menghilang, lelaki itu berpesan seandainya mereka berjaya menangkap ikan di kawasan tersebut hendaklah dilepaskan semula beberapa ekor sebagai tanda menghormati.

Apakah pesanan terakhir lelaki tersebut?

A Jangan menangkap ikan di kawasan tersebut.

B Beberapa ekor ikan perlu dilepaskan selepas memancing.

C Memancing akan menyebabkan dia diserang penyakit misteri.

D Di dalam kawasan tersebut ada beberapa ekor ikan yang boleh ghaib.

B. Cari pembayang jawapan

Biasanya klu atau pembayang jawapan ada dalam petikan. Calon perlu menggariskan klu tersebut.

Sebelum menghilang, lelaki itu berpesan seandainya mereka berjaya menangkap ikan di kawasan tersebut hendaklah dilepaskan semula beberapa ekor sebagai tanda menghormati.

C. Penyesuaian

Sesuaikan pembayang yang ditanda atau digariskan dengan pilihan jawapan diberikan.

Apakah pesanan terakhir lelaki tersebut? (soalan)

... lelaki itu berpesan seandainya mereka berjaya menangkap ikan di kawasan tersebut hendaklah dilepaskan semula (pembayang)

D. Memilih

Jika calon sudah jumpa pilihan jawapan yang sesuai dengan pembayang ditanda atau digariskan, pilihlah jawapan tersebut mengikut kehendak soalan. Jangan sesekali memilih jawapan yang tidak ada pembayangnya dalam petikan.

Apakah pesanan terakhir lelaki tersebut?

A Jangan menangkap ikan di kawasan tersebut.

B Beberapa ekor ikan perlu dilepaskan selepas memancing. (JAWAPAN)

C Memancing akan menyebabkan dia diserang penyakit misteri.

D Di dalam kawasan tersebut ada beberapa ekor ikan yang boleh ghaib.

Langkah di atas perlu dilakukan dengan penuh teliti. Namun begitu beberapa kelemahan perlulah diatasi agar calon tidak melakukan kesilapan merugikan. Antara kelemahan tersebut ialah:

i. Tidak membaca arahan untuk setiap soalan.

ii. Menjawab soalan dengan tergesa-gesa.

iii. Kurang memberi tumpuan kepada kata kunci pada setiap soalan.

iv. Membuang masa dengan soalan yang susah.

v. Tersalah menanda jawapan yang sepatutnya pada kertas jawapan.

vi. Menghabiskan masa terlalu lama membaca petikan.

vii. Tidak memadam jawapan yang salah dengan bersih pada kertas OMR.

Ingat!:
Sebaik saja selesai menjawab semua soalan, kira jumlah tanda hitam di atas kertas OMR. Pastikan tanda hitam itu cukup 40. Jika kurang, bermakna ada soalan yang belum berjawab, tetapi jika lebih, mungkin ada soalan yang ditanda dua jawapan. Oleh itu, calon perlu semak semula.




Ibu Sufiah bantu anak pintar

Oleh Sharifah Salwa Syed Akil
inasalwa@bharian.com.my





ROSMAH berbual dengan Halimahton (tengah) dan Iskander ketika pertemuan dan perbincangan di Kuala Lumpur, semalam.

Projek Permata Negara, Permata Pintar dapat khidmat nasihat Halimahton

KUALA LUMPUR: Halimahton Yusof, ibu dua beradik genius matematik, Sufiah Yusof, 24 dan adiknya, Iskander Ibrahim Farooq, 23, akan menggunakan pengetahuan serta pengalaman mendidik anak untuk membantu Projek Permata Negara dan Projek Permata Pintar Negara yang dinaungi isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Rosmah berkata, pada pertemuan yang diadakan hampir sejam di kediamannya, Halimahton dan Iskander Ibrahim Farooq bersetuju untuk mengadakan satu pertemuan berhubung sukatan pelajaran Permata Negara dan Permata Pintar yang sedang dilaksanakan pihaknya kini.

Beliau berkata, pihaknya mendapat tahu kepulangan Halimahton ke tanah air selepas 34 tahun menetap di London sebaik saja pulang dari luar negara apabila membaca artikel dalam Berita Harian, baru-baru ini dan bersyukur apabila kedua-dua beranak itu bersetuju untuk mengadakan pertemuan selepas dihubungi.

"Halimahton dan anaknya bersetuju untuk mengenal pasti bagaimana mereka boleh bekerjasama dengan kami untuk memberi khidmat nasihat dan juga bantuan maklumat yang diperlukan. Pertemuan ini akan diadakan tidak lama lagi," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mengadakan pertemuan bersama Halimahton dan anaknya di kediaman di sini, semalam.

Ditanya sama ada kedua-dua beranak itu akan diberi bayaran atas perkhidmatan yang diberikan itu Rosmah berkata, perkhidmatan berkenaan tidak dibayar sebaliknya mereka bersetuju ia adalah lebih kepada sumbangan untuk negara dan rakyat.

"Menerusi pertemuan ini saya menerangkan kepada beliau berhubung kedua-dua projek ini dan meminta supaya dapat membantu membaiki lagi kedua-dua projek berkenaan berdasarkan pengalaman dan ilmu pengetahuan yang beliau ada.

"Saya ingatkan hanya matematik tetapi selepas saya berbincang, Halimahton memberitahu bukan saja matematik tetapi boleh mengajar subjek lain juga. Apa yang diluahkan beliau ada persamaan dengan apa yang kami lakukan sekarang dengan kedua-dua projek berkenaan," katanya.

Rosmah berkata, sebagai ibu beliau bersimpati dengan apa yang berlaku terhadap Halimahton selama ini, dan berharap program dilaksanakan itu dapat memberi perjalanan betul kepada ibu bapa yang mempunyai anak pintar.

"Semua ibu mempunyai perasaan yang sama iaitu kita mahu memberikan yang terbaik kepada anak tetapi mereka (anak) kadangkala tidak faham apa yang kita lakukan untuk mereka. Jadi, dalam kes Sufiah ini, kita perlu bagi dia masa dan insya-Allah suatu hari nanti dia akan kembali kepada Islam dan keluarga.

"Saya harap semua ibu akan turut sama berdoa dengan Halimahton dan pada masa sama berharap beliau bersabar dan mana-mana ibu yang kehilangan anak dan mengalami nasib yang sama dengan beliau akan turut berdoa supaya anak mereka juga akan kembali ke pangkuan keluarga," katanya.






Belajar 3M pada usia lanjut

26 wanita warga emas rebut peluang diberikan kerajaan

TENOM: Sudah berusia 60 tahun pun masih ingin belajar membaca, menulis dan mengira (3M)? Mengapa sudah tua baru hendak belajar? Mengapa tidak bersekolah ketika muda?

Itulah persoalan yang mungkin terlintas di fikiran umum apabila diberitahu masih ada anggota masyarakat sudah lanjut usia masih mempelajari 3M. Malah, bagi sesetengah orang, ia mungkin tidak masuk akal.

Pada usia mencecah 60 tahun, penduduk Kampung Bakuku, Ulu Tomani dekat sini tidak pernah patah semangat untuk menimba ilmu walaupun waktu itu seharusnya diluangkan untuk bermesra dengan anak cucu.

Bukan untuk mencapai kecemerlangan akademik, bukan juga untuk mendapatkan pekerjaan yang menawarkan gaji tinggi di sektor awam atau swasta.

Sebaliknya, 26 wanita yang sebahagian besarnya warga emas menghambakan diri untuk menimba ilmu 3M yang tidak pernah dinikmati.

Kemiskinan yang menghimpit tidak memberi peluang mereka menimba ilmu secara formal. Faktor jarak kampung 25 kilometer untuk ke pekan kecil Kemabong, dekat sini, melalui jalan tidak berturap dan dikelilingi hutan tidak membolehkan mereka ke sekolah.

Tinjauan Berita Harian di kampung itu baru-baru ini mendapati, walaupun sibuk mengikuti kelas anyaman disediakan pegawai dan kakitangan Kraftangan Malaysia dengan kerjasama Sabah Forest Industry (SFI) di kampung itu, mereka tidak mahu melepaskan menyertai kelas dewasa.

Peluang menimba ilmu secara formal yang seolah-olah sudah terpadam daripada perjalanan hidup mereka, terbuka luas apabila Bahagian Pendidikan Khas Kementerian Pelajaran menyediakan program Kelas Dewasa sejak April 2008.

Ia bertujuan membasmi buta huruf di kalangan masyarakat luar bandar, sekali gus membolehkan mereka menikmati pembangunan negara.

Di Sekolah Kebangsaan (SK) Bakuku, 26 wanita yang tidak pernah menikmati pendapatan tetap dan hanya menjadi suri rumah merebut peluang mengenal huruf dan konsep 3M.

Setiap Selasa, Rabu dan Khamis, wanita berusia antara 35 hingga 60 tahun itu berada dalam kelas selama dua jam mulai jam 2 petang.

Dengan dibimbing guru sekolah berkenaan, Daniel Chiong, mereka diajar mengenal huruf bagi membolehkan membaca dan menulis, selain mengira.

"Kebanyakan mereka tidak pernah menerima pendidikan sebelum ini. Sejak mengikuti kelas ini, mereka sudah boleh membaca dan menulis perkataan dan ayat mudah.

"Mereka juga sudah boleh mengira dan membuat Matematik mudah. Awalnya memang sukar tetapi berkat kesungguhan, sekarang mereka sudah boleh berbuat demikian" katanya.

Suliya Ambun, 60, berkata beliau tidak akan melepaskan peluang ke kelas setiap jam 2 petang Selasa, Rabu dan Khamis.

"Sebelah pagi saya membantu suami di kebun. Habis kerja di kebun, saya pulang memasak. Petang saya masuk kelas.

Asda Ngilo, 43, menerima galakan daripada suami dan anaknya untuk menyertai kelas itu.

"Saya tidak pernah menyesal tidak mampu membaca dan menulis sebelum ini kerana ibu bapa saya memang tidak mampu menyekolahkan saya ketika kecil.

"Sekarang saya gembira kerana sudah mengenal huruf dan mengeja," katanya.

Kementerian Pelajaran menyediakan 195 Kelas Dewasa di seluruh negara, iaitu 93 sekolah rendah di Semenanjung yang keseluruhan pelajarnya adalah Orang Asli dan 102 sekolah rendah yang membabitkan pribumi di Sabah dan Sarawak.

Selain SK Bakuku, sekolah lain di Sabah yang turut menyediakan kelas berkenaan ialah SK Tumunda Salimandut di Kota Marudu dan SK Kampung Solob di Sipitang.

Setiap kali hadir, pelajar diberi elaun RM15 selain RM4 untuk membeli makanan dan minuman. Mereka perlu mengikuti kelas bahasa Melayu dan Matematik 200 jam dalam 100 hari dari Mac lalu hingga November depan.

Jelas, pada usia yang sudah lanjut, ilmu yang disediakan secara percuma oleh Kementerian Pelajaran bagaikan bulan jatuh ke riba untuk warga emas di pedalaman. Kesungguhan mereka menimba ilmu seharusnya menjadi pendorong untuk pelajar yang mengikuti pembelajaran secara formal di sekolah.


Monday, August 24, 2009

GOVT URGED TO BUILD PRIMARY, SECONDARY SCHOOL AT TELIPOK RIA

2408_2a
One of the teacher’s quarters in the interior
24th August, 2009

KOTA KINABALU: The government is urged to consider building a primary and secondary school at the Telipok Ria settlement area to overcome the high cost of school bus service.

According to Sepanggar Umno divisional chief, Jumat Haji Idris, some residents pay as much as RM100 per child a month for the service.

He lamented that some residents have resorted to moving back to the squatter area in Likas just to save cost of sending their children to school. He said most of the 3,000 residents in the settlement send their children to primary and secondary schools around Likas.

Jumat deemed the amount parents have to pay for school bus service as an added burden to their already high cost of living.

He said most of the residents belong to the low income group.

On another matter, Jumat urged the government to reserve 3 per cent of land area in Sepanggar for bumiputera to overcome housing problem.

Meanwhile, in Nabawan, the Agriculture & Food Industry Assistant Minister, Datuk Bobbey Suan, has requested the Education Ministry to overcome the shortage of teacher’s quarters in the district.

He noted that the situation has forced some teachers to drive between Nabawan and Keningau every day while others who are posted in schools further into the interior have no choice but make the best of what accommodation is available.

“The houses they’re occupying are not very comfortable,” he said.

Projek kelas tambahan SK Luagan terbengkalai tiga bulan lalu mengecewakan

24th August, 2009

KENINGAU: Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) kesal kerana sebuah projek kerajaan yang bertujuan untuk menambah kelas sekolah di pedalaman terbengkalai dan kini terbiar sejak tiga bulan yang lalu.

Ketua Penerangan parti itu, Rayner F.Udong berkata, usaha wakil-wakil rakyat, pemimpin-pemimpin masyarakat Barisan Nasional (BN) untuk mendapatkan projek tersebut demi kebaikan pembangunan pendidikan di kawasan pedalaman, digagalkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab terutamanya pelaksana yang sepatutnya menyiapkan projek tersebut mengikut masa yang sepatutnya.

PBRS menerima banyak aduan dari ibu bapa dan orang ramai yang prihatin dengan nasib bangunan tambahan di SK Luagan di sini, sesiapa pun melihatnya kerana ia berada di tepi jalan bersebelahan dengan hospital daerah,” kata Rayner.

Menurut Rayner, pedalaman memerlukan lebih banyak bangunan tambahan di sekolah-sekolah luar Bandar, memandangkan kesesakan di bilik darjah, selain kekurangan kemudahan seperti pusat pentadbiran, asrama, dewan dan makmal.

“ Dengan keperluan yang mendesak kerana sekolah-sekolah kita telah jauh ketinggalan, kegagalan untuk melaksana salah satu dari projek di pedalaman amat dikesalkan. Kegagalan ini menggangu pembelajaran anak-anak kami dan keselesaan guru,” ujar Rayner.

Menurut Rayner projek tambahan itu bernilai RM7.8 juta.

“Mereka (Kontraktor) baru melakukan kerja sebanyak 10 peratus. Namun kerja ini telah terbengkalai sejak 3 bulan yang lalu,” katanya.

Kata Rayner daerah pedalaman amat bersyukur kerana menerima banyak projek tambahan bangunan sekolah termasuk sekolah tersebut. Namun yang malangnya kata Rayner, projek-projek seangkatan dengan sekolah itu telah siap dan bakal digunakan seperti di SMK Keningau II dan SMK Apin-Apin, tetapi bagi SK Luagan yang hanya 3 kilometer dan berhadapan dengan Hospital Besar Keningau terpaksa menunggu pada masa yang lama untuk melihat berdirinya bangunan itu sepenuhnya.

Menurutnya, orang ramai juga turut mempersoalkan keupayaan kontraktor tersebut, kerana telah meninggalkan kerja sejak tiga bulan yang lalu.

Hasil tinjauan didapati nama syarikat dalam papan tanda telah dibuka.

“Kita mahu kerajaan mengambil serius terhadap aduan orang ramai kerana bangunan sekolah sedia ada telah uzur dan sesak. Kerja-kerja terbengkalai ini amat memalukan,” kata Rayner.


Pendidikan satu pelaburan: Rahim

24th August, 2009

PAPAR: Pendidikan formal yang diterima oleh kanak-kanak di pelbagai peringkat merupakan satu pelaburan kata Wakil Rakyat Pantai Manis, Datuk Abdul Rahim Ismail.

Beliau berkata ibu bapa perlu seharusnya tidak merasa keberatan untuk melabur demi masa depan anak-anak tersebut kerana pelaburan itu tiada taranya dan terjamin sepanjang hayat jika dijana dan diperkembang dengan sewajarnya.

Rahim turut menggesa semua golongan ibu bapa dan penjaga agar mempertingkat ilmu dan kemahiran keibubapaan sejajar dengan perkembangan semasa yang memperlihatkan kewujudan pelbagai masalah yang melanda golongan muda khususnya pelajar sekolah.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Seminar Keibubapaan dan Motivasi UPSR 2009 di SK Buang Sayang anjuran Kumpulan Yayasan Sabah Zon Pedalaman Selatan (YSZPS) dengan kerjasama PIBG SK Buang Sayang dan Biro Pendidikan Umno Papar. Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pemimpin Kemajuan Rakyat DUN Pantai Manis, Amri Haji Abu Bakar.

Terdahulu, Ketua Pentadbir YSZPS, Zulkhairi Haji Ismail menggesa ibu bapa serta ahli keluarga pelajar agar menjadikan agenda pembangunan pendidikan, pemantapan disiplin dan pemurnian akhlak

Selain penyusunan ekonomi keluarga dan rangsangan permuafakatan komuniti setempat sebagai strategi utama ke arah mewujudkan sebuah masyarakat yang seimbang dengan pembangunan infrastruktur dan ledakan teknologi maklumat masa kini kata Zulkhairi.

Katanya, kelangsungan cita-cita anak-anak dan harapan ibu bapa secara keseluruhan, setiap lapisan masyarakat sama ada golongan guru, jiran, rakan sebaya, pemimpin komuniti, NGO, pertubuhan siasah.

“Golongan pekerja harus berganding bahu dan sentiasa peka akan isu-isu sejagat yang menular dan sekaligus mencegah lebih awal daripada meresap ke dalam masyarakat.

“Institusi sekolah juga harus dijadikan ‘centre of excellence’ dengan cara memulihara keadaan fizikalnya dan mengisinya dengan pelabagai program bersifat nilai tambah bukan sahaja bercorak akademik tapi juga yang berkaitan dengan kemasyarakatan”, tambah Zulkhairi lagi.

Sementara itu, Guru Besar SK Buang Sayang, Mudin Haji Madin menyeru kepada semua ibubapa yang menerima pelbagai bantuan daripada pihak kerajaan dan agensinya agar memegang amanah tersebut.

Beliau dengan rasa syukur dan bertanggungjawab meminta agar bantuan atau kewangan yang mereka terima dipergunakan semata-mata hanya untuk tujuan pembelajaran anak-anak tanpa sebarang kompromi.

Program sehari itu pengisian tertumpu dengan ceramah yang menyentuh peluang pendidikan, motivasi, kemahiran keibubapaan dan bicara tokoh yang dikendalikan oleh motivator Jailani Haji Idris dari SMK Gadong, Beaufort; Mohd Fairuz Hj Mohd Yussof, YSZPS dan Mudin Haji Madin, Guru Besar Sk Buang Sayang. Seramai 250 orang ibubapa dan murid-murid tahun 6 menyertai program sepanjang hari itu yang turut menyaksikan penyampaian bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) kepada 95 orang murid.

Turut hadir di majlis itu ialah Pengerusi PIBG Sk Buang Sayang, Sulaiman Haji Ahmad; Pengerusi Penyelaras Program, Mintoh Asai, guru-guru dan kakitangan sekolah.

Nabawan, Tenom alami kekurangan rumah guru

24th August, 2009

NABAWAN: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Nabawan, Datuk Bobbey Suan meminta Kementerian Pelajaran supaya masalah kekurangan rumah guru di daerah ini diatasi untuk memberi keselesaan kepada guru-guru yang bertugas di beberapa buah sekolah di daerah ini.

Katanya, beberapa sekolah termasuk sekolah menengah di daerah ini mengalami masalah kekurangan guru menyebabkan ada di kalangan guru-guru yang bertugas di kawasan ini terpaksa berulang alik dari Keningau ke sekolah tempat bertugas.

Bobbey yang juga Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah berkata, ini disebabkan daerah Nabawan tidak mempunyai rumah sewa yang cukup.

Keadaan ini katanya, menimbulkan masalah kepada guru-guru yang bertugas di beberapa buah sekolah di daerah ini.

“Selain itu terdapat juga guru-guru di sekolah terpencil yang tinggal di rumah yang tidak selesa,” katanya kepada media ketika ditemui di pejabatnya di sini minggu lepas.

Justeru itu, katanya, masalah yang dihadapi oleh guru-guru di kawasan Pedalaman perlu diatasi bagi memberi keselesaan kepada mereka.

Mengenai dengan pemberian insentif kepada pengetua dan guru besar bagi memberi galakan kepada mereka menjalankan tugas dengan lebih berkesan Bobbey mengalu-alukan insentif itu untuk kebaikan pembangunan pendidikan.

Walau bagaimanapun katanya, mereka yang bakal mendapat insentif itu haruslah menjalankan tugas setimpal dengan apa yang mereka terima.

Bobbey berkata, guru-guru yang bertugas di sekolah terpencil sememangnya sudah diberi insentif khas.

Beliau berkata, sebarang pemberian insentif kepada guru-guru yang bertugas di sekolah-sekolah terpencil di kawasan Pedalaman khusus dialu-alukan.

Ini katanya, selain sanggup bertugas di sekolah terpencil, mereka juga menghadapi pelbagai masalah kerana dalam perjalanan sama ada perjalanan darat dan sungai.

Selain daerah Nabawan, daerah Tenom juga turut mengalami masalah kekurangan rumah guru.


Pelajar perlu rebut peluang, jangan abai tanggungjawab

Oleh Zabidi Hitam
zabidi@bharian.com.my

PELAJAR jangan menjadi seperti golongan al-Khosirun yang tidak mengambil peluang untuk berjaya, sebaliknya berpuas hati dengan apa yang ada, kata Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Noriah Kosnon.

Selain itu, katanya, pelajar juga tidak seharusnya berpuas hati dengan kejayaan tidak seberapa hingga lalai menjalankan tanggungjawab belajar dan mengingati Allah.

“Pelajar perlu percaya diri sendiri dengan meletakkan ilmu sebagai keutamaan bagi merubah kehidupan,” katanya pada majlis pelancaran Skim Simpanan Kelab TaHa dan penyampaian anugerah kecemerlangan pelajar peringkat Selangor di Sekolah Menengah Agama Simpang Lima, Sungai Besar, baru-baru ini.

Teks ucapannya dibacakan Setiausaha Sulit Kanan Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Muslimin Yahya. Turut hadir Pengarah Tabung Haji Selangor, Mat Suhaimi Ali.

Mengenai skim simpanan itu, beliau berkata, ia diwujudkan bagi mendidik dan menarik minat pelajar mengamalkan budaya menabung sejak usia muda lagi, selain memperoleh manfaat lain menerusi pelbagai kegiatan dijalankan.

Pada majlis sama, Muslimin menyampaikan hadiah kepada 14 pelajar cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah, Penilaian Menengah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia tahun lalu.

Sementara itu, Mat Suhaimi menjelaskan Skim Simpanan Kelab TaHa dilancarkan bagi mendapatkan bapa angkat sama ada individu atau tokoh korporat yang ingin menaja pelajar membuka akaun Tabung Haji.

“Kami berharap individu dan tokoh korporat dapat menjayakan skim ini bagi membolehkan pelbagai kegiatan diadakan untuk ahli Kelab TaHa seperti kem bimbingan peperiksaan dan motivasi.

“Setakat ini, seramai 39,472 pelajar di Selangor menjadi ahli Kelab TaHa,” katanya.




Kementerian ambil langkah proaktif sedia guru prasekolah

Oleh Khairina Yasin
kayrina@bharian.com.my

KEMENTERIAN Pelajaran kini dalam proses menyelaras dan berbincang dengan pelbagai pihak berkaitan mengenai jumlah guru diperlukan bagi melaksanakan transformasi pendidikan prasekolah di seluruh negara.

Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Sektor Pembangunan Profesionalisme Keguruan, Datin Asariah Mior Shaharuddin, berkata pihak terbabit ialah Jabatan Kemajuan Masyarakat dan Jabatan Perpaduan Negara dan Integriti Nasional.

Katanya, ia antara langkah proaktif dilakukan kementerian itu bagi memastikan jumlah guru pendidikan asas itu mencukupi di semua tempat, khususnya di kawasan luar bandar.

Beliau yang enggan mendedahkan jumlah guru prasekolah diperlukan berkata, perkara itu masih di peringkat perbincangan dan sebarang keputusan mengenainya akan diumumkan tidak lama lagi.

“Kita masih lagi dalam proses menyelaras dan merangka strategi komprehensif bagi memenuhi keperluan itu, termasuk kemungkinan melatih guru prasekolah menerusi Kursus Perguruan Lepas Ijazah berasaskan sekolah.

“Ada banyak institut pendidikan guru (IPG) yang menawarkan kursus prasekolah dan diyakini mereka dapat membantu kita menyediakan guru prasekolah diperlukan,” katanya selepas merasmikan Sambutan Jubli Emas 50 Tahun IPG Kampus Ilmu Khas di Kuala Lumpur, semalam.

Hadir sama wakil Pengarah Bahagian Pendidikan Guru, Datin Dr Fauziah Othman; Pengarah IPG Kampus Ilmu Khas, Noorul Aini Abdul Rahman dan Timbalan Pengarahnya, Darawisah Sayuti.

Dalam perkembangan lain, Asariah berkata IPG Kampus Raja Melewar, Seremban akan dinaik taraf menjadi IPG Sukan yang memfokuskan kursus perguruan berteraskan sukan.

Justeru katanya, usaha penambahbaikan kelengkapan dan prasarana IPG itu akan dilaksanakan menggunakan peruntukan di bawah Rancangan Malaysia ke-10, selain memastikan kepakaran pensyarah mencukupi.

Beliau berkata, langkah menaik taraf IPG terbabit membolehkan Kementerian Pelajaran melahirkan jurulatih sukan berwibawa untuk pembangunan sukan, sekali gus mempercepat usaha melahirkan atlit pelapis bertaraf dunia.

Terdahulu dalam ucapannya, beliau meminta warga IPG Kampus Ilmu Khas komited dalam menggarap dan menjayakan misi serta visi kecemerlangan institut itu.

Sebagai IPG tersohor dan kini menjangkau usia emas, beliau institut itu wajar mencapai sasaran menjadi pusat kecemerlangan dan kebitaraan ilmu terulung di negara ini.

“Saya yakin dengan kekuatan bidang pendidikan khas, seni visual, muzik, pendidikan jasmani dan kesihatan IPG ini.

“Sasaran itu mampu dicapai dalam tempoh singkat jika warganya memberi komitmen dan sinergi padu,” katanya.







'Tindakan wajar selepas ikuti kaunseling'

PELBAGAI pihak bersetuju dengan cadangan melaksanakan semula hukuman rotan terhadap pelajar yang melanggar disiplin serta terbabit salah laku di sekolah.

Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), Sekolah Kebangsaan Bohor Baru, Bentong, Mohamad Kamal Mohamad, bagaimanapun mencadangkan ia sebagai tindakan akhir selepas pelajar gagal dipulihkan menerusi sesi kaunseling.

Beliau berkata, hukuman itu masih boleh dielakkan jika guru bijak mengawal situasi dengan mengadakan perbincangan bersama ibu bapa, selain mengambil pendekatan diplomasi menangani sesuatu isu.

“Guru perlu peka mengenai situasi semasa dan masalah pelajar. Sewajarnya sesuatu masalah itu diperhalusi dengan memanggil ibu bapa untuk berbincang.

“Saya yakin jika kedua-dua pihak berbincang, masalah pelajar dapat diatasi tanpa perlu mengambil tindakan merotan,” katanya.

Seorang ibu, Malathi Marimuthy, berkata hukuman rotan wajar dilaksanakan semula kerana masalah disiplin pelajar kini semakin meruncing.

“Hukuman rotan ini sudah dilaksanakan sejak sekian lama dalam sistem pendidikan negara dan ia dilihat banyak memberi kebaikan kepada pelajar kerana selepas dirotan mereka memperbaiki kesilapan.

“Hari ini kita boleh lihat hasilnya, pelajar pernah dirotan guru menjadi manusia berguna dan mampu berbakti kepada negara. Tidak kurang pula memegang jawatan penting dalam sektor awam dan swasta,” kata jurutera kanan di sebuah syarikat multinasional di Pahang itu.

Jika dilaksanakan semula, beliau sependapat dengan Mohamad Kamal, hukuman itu perlu diambil setelah mengambil kira pelbagai aspek, antaranya sudah melalui proses kaunseling.

“Bagaimanapun, guru diharapkan tidak mengambil tindakan sewenang-wenangnya dan menjadikan pelajar sebagai sasaran melepaskan tekanan akibat bebanan tugas,” katanya.

Beberapa murid pula menyifatkan hukuman rotan itu wajar seperti kata Siti Sarah Ahmad Nizam, 11, guru boleh mengambil tindakan itu jika mereka benar-benar melakukan kesalahan.

Murid Tahun Lima Sekolah Kebangsaan Tun Fatimah, Bentong yang pernah dirotan ibu bapa kerana melakukan kesalahan di rumah itu berkata, setiap hukuman mesti ada sebabnya.

“Jika tidak melanggar peraturan, kita tidak akan dirotan,” katanya yang berpegang nasihat ibunya bahawa sesuatu hukuman itu hanya dikenakan apabila melakukan kesalahan.

Sementara itu, Megat Aridh Helmi Ahmad Mahidin, 12, berkata dia tidak menyalahkan guru jika dirotan kerana melanggar disiplin.

Anak sulung daripada tiga beradik dari Sekolah Kebangsaan Sulaiman, Bentong, berkata jika kesalahan pertama diharap guru dapat maafkan.

“Jika melakukan kesalahan dan guru melaporkan kepada ibu bapa, keadaan mungkin jadi lebih teruk. Baik kena rotan di sekolah.

“Tidak semua murid langgar disiplin. Guru kena siasat dulu sebelum hukum,” katanya yang juga pernah dirotan apabila melakukan kesalahan di rumah.



Mendisiplin pelajar

Oleh Norliza Abdullah
lizz@bharian.com.my

Kementerian cadang laksana semula hukuman rotan di sekolah

HUKUMAN rotan yang dihentikan sejak beberapa tahun lalu dengan menggantikan kaedah kaunseling dicadang dilaksanakan semula kerana ia disifatkan cara paling berkesan menangani masalah disiplin di kalangan pelajar.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Fuad Zarkashi, berkata pengenalan semula hukuman yang dihentikan pada 2006 itu wajar berdasarkan keperluan semasa.

Beliau berkata, hukuman itu dikenakan jika pelajar masih berdegil selepas menjalani sesi kaunseling dan tidak menerima nasihat diberikan.

Katanya, kementerian sudah mengemukakan cadangan dilaksanakan semula hukuman itu yang dilihat mampu mendisiplinkan pelajar.

“Cadangan ini sudah dirujuk ke Jabatan Peguam Negara bagi memastikan pelaksanaannya mengikut peraturan dan prosedur supaya tidak berlaku kekeliruan hingga guru berdepan risiko disaman ibu bapa.

“Pelajar mempunyai personaliti yang pelik dan mereka boleh berubah mengikut keadaan.

“Dalam hal ini, ada ibu bapa tidak percaya jika guru melaporkan anak mereka terbabit dengan pelbagai kesalahan disiplin. Mereka juga tidak menerima kenyataan bahawa anak nakal di sekolah kerana berkelakuan baik ketika di rumah,” katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Hukuman rotan dilaksanakan mengikut peruntukan dalam Peraturan-Peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959 di bawah Ordinan Pelajaran 1957.

Bagaimanapun, pelaksanaannya digantikan kepada Peraturan-Peraturan Pendidikan (Disiplin Murid) 2006 selepas Tabung Pendidikan Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) mencadangkan hukuman rotan dihapuskan kerana percaya pendekatan kaunseling lebih berkesan.

Mohd Fuad berkata, terdapat dua personaliti pelajar yang dapat dilihat apabila mereka berada di luar, antaranya melakukan kesalahan seperti vandalisme, merokok, ponteng, gaduh dan tidak kurang berjudi dan minum arak.

Beliau berkata, lebih menyedihkan ibu bapa tidak menyedari perangai sebenar anak mereka serta rakan sebaya yang menjadi faktor banyak mempengaruhi.

Berdepan kes sedemikian, katanya, ibu bapa sanggup bertegang urat menyatakan bahawa anak mereka baik dan enggan menerima kenyataan tidak berdisiplin.

Dalam melaksanakan hukuman rotan, Mohd Fuad meminta pengetua, guru besar dan guru yang diberi kuasa perlu sentiasa mengikut ketetapan serta berniat baik dengan menganggap langkah itu sebahagian proses mendidik.

Beliau berkata, hukuman itu hendaklah dilakukan sebagai tindakan akhir dan selepas murid bermasalah dirujuk kepada kaunselor.

“Jika tiada perubahan, beri amaran pertama, kedua dan ketiga. Selepas amaran ketiga, jika masih melakukan kesalahan, baru rotan. Ini diikuti dengan gantung sekolah dan akhir sekali buang sekolah,” katanya.

Berdasarkan Surat Pekeliling Kuasa Guru Merotan Murid Bil. 7/2003, dinyatakan pengetua atau guru besar boleh mewakilkan kuasa menjalankan hukuman rotan kepada guru lain bagi maksud itu di dalam bilik dengan disaksikan seorang guru lain.

Tindakan bertujuan menjaga disiplin dengan syarat hukuman dera kepada murid perempuan dilarang dan murid lelaki pula dihadkan merotan dengan rotan ringan di tapak tangan atau punggung berlapik.

Selepas hukuman dilaksanakan, guru menyedia satu rekod mengandungi hukuman rotan dan disimpan secara sulit.

Maklumat mengenainya mestilah merangkumi jenis salah laku, bilangan sebatan, bahagian anggota dirotan, nama dan tanda tangan guru yang merotan serta saksi ketika hukuman itu dilaksanakan.


Tip UPSR: Jawapan tepat bantu calon cemerlang Bahasa Melayu Penulisan

Oleh Cikgu Faiz

BAGI mengelakkan rasa gemuruh dan kelam kabut sebelum menduduki peperiksaan, calon dinasihatkan datang awal ke sekolah atau dewan peperiksaan.

Persediaan awal itu penting kerana untuk menduduki kertas Bahasa Melayu Penulisan, calon perlu benar-benar bersedia dan tenang bagi memudahkan mendapat idea bernas ketika menulis karangan.

Sebagai peringatan, kertas ini mengandungi tiga bahagian, iaitu Bahagian A membabitkan pembinaan ayat, Bahagian B pula karangan, manakala Bahagian C berkaitan ulasan. Ketiga-tiga bahagian ini mesti dijawab.

(a) Bahagian A

1. Untuk bahagian ini, calon diberi masa selama 15 minit untuk menjawab dengan peruntukan 10 markah.

2. Untuk mendapat markah penuh tidaklah begitu susah kerana calon perlu melakukan empat langkah, iaitu.

a. Langkah pertama

Calon perlu mencari kunci soalan yang terdapat dalam soalan. Kunci soalan dalam Bahagian A ada tiga, iaitu “tentang”, “aktiviti” atau “situasi”.

Kunci soalan juga boleh diperoleh dalam gambar. Contohnya dalam UPSR 2008, terdapat ayat “Cara-Cara Melintas Jalan Raya Dengan Selamat”. Ayat tersebut boleh calon gunakan ketika membina ayat.

Walau apapun kunci soalan yang diberikan dalam peperiksaan tahun ini, calon dinasihatkan agar memulakan ayat dengan subjek (watak).

b. Langkah kedua

Calon hendaklah menyenaraikan semua kata kerja yang terdapat dalam gambar.

Antara caranya ialah dengan membulatkan watak dalam gambar dan tuliskan kata kerja yang berkaitan. Senaraikan seberapa banyak kata kerja yang ada.

c. Langkah ketiga.

Calon mula membina ayat berdasarkan kata kerja yang telah disenaraikan.

Dinasihatkan agar calon membina ayat lebih daripada lapan patah perkataan dan yang paling penting, mulakan ayat dengan subjek (watak).

Selepas subjek, tulis kata kerja yang berkaitan dan akhiri ayat dengan maklumat (di mana, bagaimana, mengapa dan bila).

Contoh:

Watak Kata Kerja Maklumat

Beberapa orang murid - menyertai - pertandingan lukisan

- melukis - sempena Hari Kebangsaan

- mewarna - di dewan

Jawapan contoh: Beberapa orang murid yang menyertai pertandingan lukisan sedang melukis dan mewarna lukisan mereka sempena Hari Kebangsaan di dewan.

Gabungkan beberapa kata kerja yang disenaraikan dalam satu ayat. Contohnya, ayat di atas terdapat tiga kata kerja iaitu menyertai, melukis dan mewarna.

Calon tidak perlu mengulang kata kerja yang sama pada orang yang sama untuk ayat seterusnya. Ini dikatakan sebagai pengulangan ayat.

Pastikan calon membina lima ayat sahaja. Jika ruangan jawapan yang disediakan tidak cukup, mintalah kertas jawapan tambahan daripada pengawas peperiksaan.

Jika tulisan kecil, calon dinasihatkan agar selang satu baris antara ayat yang dibina agar lebih kemas dan teratur.

d. Langkah keempat

Semak ayat yang dibina, pastikan strukturnya betul. Binalah ayat aktif dan elakkan daripada membina ayat pasif.

Semak ejaan agar tidak ada yang salah. Jangan gunakan perkataan yang calon tidak pasti ejaannya. Kesalahan ejaan boleh menjejaskan markah.

Begitu juga dengan kosa kata atau perbendaharaan kata yang digunakan mestilah tepat. Contohnya, antara “memangkas” dengan “mencantas”, dan “membelah” dengan “mengerat”. Maknanya berbeza mengikut keadaan atau konteks ayat.

Jaga-jaga dengan imbuhan yang digunakan kerana kesalahan boleh membawa maksud yang berbeza. Contohnya, “Ayah menjual ikan” dengan “Ayah penjual ikan”. Kedua-dua ayat ini membawa maksud berbeza disebabkan penggunaan imbuhan.

Akhir sekali, calon mesti berhati-hati dengan tanda baca. Pastikan ayat yang dibina bermula dengan huruf besar.

Setiap ayat yang dibina mestilah mempunyai noktah. Jika calon menggunakan nama orang, pastikan perkataan awal huruf besar kerana nama orang adalah nama khas.

(b) Bahagian B

Untuk menjawab soalan bahagian ini, calon perlu banyak membaca bagi menghasilkan karangan yang baik. Masa yang diperuntukkan untuk menjawab bahagian ini ialah 40 minit.

Petua untuk Bahagian B, calon mesti menggunakan kaedah FMK iaitu Formula Menulis Karangan, iaitu kaedah menulis karangan berdasarkan perenggan 233332. Setiap karangan mempunyai enam perenggan.

233332 bermaksud perenggan pertama dan keenam mempunyai dua ayat, manakala perenggan kedua hingga kelima, masing-masing tiga ayat.

Calon dinasihatkan agar selang satu baris antara perenggan yang dibuat agar karangan dihasilkan kelihatan lebih kemas.

Untuk menghasilkan karangan yang baik, calon haruslah melakukan empat langkah.

a. Langkah pertama

Pilih soalan. Calon mesti membaca semua soalan terlebih dahulu sebelum memilih soalan yang hendak dijawab.

Pilih soalan yang banyak isi berdasarkan pengalaman calon agar mudah untuk menulis karangan. Ini kerana ada juga karangan yang senang tajuknya tetapi calon sukar mencari isinya.

Calon juga perlu mencari kunci soalan, kehendak soalan, format dan jenis karangan. Contohnya;

Pada suatu petang, anda bersiar-siar dengan seorang rakan di tepi pantai. Tiba-tiba anda terdengar jeritan orang meminta tolong. Ceritakan tindakan anda dan kawan anda ketika itu.

Kunci soalan ini ialah “Ceritakan tindakan”. Kehendak soalan ialah “menceritakan tindakan selepas mendengar jeritan”. Manakala format dan jenis karangan ialah cerita dan karangan tidak berformat.

Langkah dicadangkan ini boleh membantu calon mengelakkan daripada menulis karangan terpesong.

b. Langkah kedua

Merangka karangan. Gunakan kaedah merangka karangan yang telah dipelajari sama ada “Peta Minda”, “Melakar Isi” atau “Teknik Penyoalan”.

c. Langkah ketiga

Menulis karangan. Pastikan ada enam perenggan bagi karangan yang calon tulis.

Pastikan calon tidak tersilap menulis perenggan pendahuluan kerana ada calon yang masukkan isi dalam perenggan pendahuluan. Contohnya:

1. Melancong ialah aktiviti yang mempunyai banyak faedah kepada kita semua. Antaranya ialah kita dapat menambahkan ilmu pengetahuan.

2. Melancong ialah aktiviti yang mempunyai banyak faedah kepada kita semua. Kita boleh melancong di dalam atau luar negara.

Jawapan yang tepat sebagai pendahuluan adalah jawapan 2.

Untuk karangan fakta, calon boleh menulis karangan dengan menggunakan kaedah ICK, iaitu isi, contoh dan kesan atau IKC, iaitu isi, kesan dan contoh.

Untuk perenggan penutup, calon boleh gunakan pelbagai jenis penutup seperti berbentuk rumusan, nilai, pantun, penegasan, peribahasa, kata hikmah dan pendirian.

d. Langkah keempat

Semak karangan. Pastikan struktur ayat, ejaan, imbuhan dan tanda baca yang digunakan betul sebelum beralih untuk menjawab Bahagian C.

(c) Bahagian C

Bahagian C memperuntukkan markah sebanyak 20 dan masanya 20 minit sahaja. Oleh itu, calon mesti bijak menggunakan masa untuk menjawab soalan bahagian ini.

Konsep Bahagian C ialah mengecam nilai murni atau pengajaran yang terdapat dalam petikan diberikan. Lantaran itu, calon mesti mengecam, mencari, mengenal dan mendapatkan nilai murni atau pengajaran yang terkandung dalam petikan itu.

Calon juga mesti tahu membezakan antara perbuatan dengan nilai murni atau pengajaran.

Contohnya: Abang mengucapkan terima kasih kepada adik kerana mengeluarkan barang-barang dari dalam bilik itu.

Pengajaran bagi ayat ini ialah “menghargai”, manakala perbuatan yang menunjukkan adanya pengajaran ialah “Abang mengucapkan terima kasih”.

Membezakan antara perbuatan dengan pengajaran penting agar calon tidak tersilap mengulas pengajaran yang sepatutnya.

Untuk menghasilkan jawapan yang baik, empat langkah dicadangkan.

a. Langkah pertama

Baca petikan sekali lalu untuk memahami kandungannya. Kemudian, baca sekali lagi dan gariskan perkataan yang menunjukkan terdapatnya nilai murni atau pengajaran.

Contohnya: Zaidi selalu mengulang kaji pelajaran waktu malam.

Perkataan yang menunjukkan ada pengajaran ialah “mengulang kaji”.

Walaupun perlu mengulas lima pengajaran sahaja, calon dinasihatkan agar mencari seberapa banyak pengajaran yang ada dalam petikan.

b) Langkah kedua

Calon perlu memilih lima pengajaran yang ingin diulas dan binalah rangka ulasan. Contohnya:

Pengajaran Perbuatan Agar atau Siapa

Rajin mengulang kaji pelajaran - lulus periksa

- Zaidi

c) Langkah ketiga

Membina ulasan lengkap.

Contohnya: Kita mestilah rajin mengulang kaji pelajaran agar lulus peperiksaan seperti Zaidi.

Ulasan mesti ditulis dalam satu perenggan. Oleh itu, gunakan penanda wacana agar ayat yang dibina lebih menarik.

d) Langkah keempat

Semak ulasan yang telah ditulis. Pastikan struktur ayat, ejaan, imbuhan dan tanda baca yang digunakan betul.

Oleh sebab masa diberikan untuk menjawab ketiga-tiga bahagian dalam kertas ini agak singkat, iaitu 1 jam 15 minit, calon perlu bijak menguruskannya. Dicadangkan;

  • Bahagian A - tiga minit faham gambar, lima minit tulis ayat dan dua minit untuk menyemak.

  • Bahagian B - 10 minit faham soalan dan bina rangka karangan, 25 minit hasilkan karangan lengkap dan lima minit lagi untuk semakan.

  • Bahagian C - Lima minit cari dan senaraikan nilai murni atau pengajaran, 10 minit tulis ulasan lengkap dan lima minit lagi menyemak.

  • Masa lima minit terakhir, gunakan untuk semak semua jawapan Bahagian A, B dan C.






  • Usaha wujud jawatan dalam proses perbincangan: Alimuddin

    KEMENTERIAN dalam proses perbincangan untuk mewujudkan jawatan pembantu bagi mengurangkan bebanan guru yang selama ini terpaksa membuat kerja perkeranian.

    Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata usaha itu juga selaras dengan pelaksanaan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkasakan Bahasa Inggeris menjelang 2012.

    Beliau berkata, pihaknya perlu mendapatkan pandangan semua pihak berkaitan sebelum melaksanakannya, termasuk Jabatan Perkhidmatan Awam, persatuan dan kesatuan guru, pakar pendidikan, pengetua serta guru besar.

    “Jika dilaksanakan, untuk peringkat awal, sekolah luar bandar, pinggiran bandar serta yang mempunyai ramai pelajar akan diberi keutamaan.

    “Begitu juga kelas dengan ciri tertentu, antaranya sesak dan berprestasi sederhana yang mana gurunya memerlukan bantuan untuk mengendalikan pelajar.

    “Kelas bersaiz kecil dan berprestasi tinggi tidak memerlukan khidmat pembantu kerana guru sendiri tidak mempunyai banyak masalah mengajar kerana jumlah pelajar sedikit, selain cemerlang,” katanya kepada Berita Harian, baru-baru ini.

    Dalam hal ini, beliau berkata, guru dan pembantu juga boleh berbincang mengenai bahan bantu mengajar perlu disediakan sebelum kelas bermula bagi memantapkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran.

    Mengenai pengambilan, Alimuddin menjelaskan kementerian akan merekrut pembantu guru itu dengan memberi latihan dalam tempoh beberapa bulan sebelum mereka memulakan tugas.

    “Kerjaya mereka mungkin tidak sebagai pembantu guru selamanya kerana setelah beberapa tahun berkhidmat, peluang turut diberi untuk menjadi guru.

    “Sebenarnya usaha ini sudah dijalankan di negara maju seperti Amerika Syarikat dan United Kingdom. Kita akan jadikannya sebagai model pelaksanaan,” katanya.

    Bebanan tugas

    Kementerian perlu lantik pembantu guru selesaikan kerja perkeranian

    TANGGUNGJAWAB hakiki guru adalah menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dengan sempurna, bagaimanapun perkhidmatan mereka dikatakan terjejas kerana sebahagian masa digunakan untuk menyelesaikan tugas perkeranian.

    Isi guru sarat dengan beban sampingan bukan perkara baru kerana ia pernah dibangkit dan dibincangkan sebelum ini, malah turut dikatakan sebagai antara faktor menyebabkan ada guru mengalami stres.

    Berikutan itu, pelbagai cadangan dikemukakan bagi mengatasi masalah itu, antaranya meminta kementerian mewujudkan jawatan pembantu guru, antara lain bertanggungjawab membantu tugas guru di bilik darjah.

    Presiden Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat, Mohamed Sabri Mohd Arshad, berkata 25 persatuan dan kesatuan guru pernah berbincang mengenai cadangan itu dengan Kementerian Pelajaran, September lalu.

    "Bekas Timbalan Menteri Pelajaran, Allahyarham Datuk Razali Ismail menyatakan jawatan pembantu guru akan dipertimbangkan, namun selepas pemergian beliau, ia seolah-olah tiada kesinambungan dan kami masih menunggu jawapan hingga kini.

    SEKOLAH Pendidikan Khas lebih memerlukan khidmat pembantu guru berbanding sekolah lain.

    "Jika jawatan itu diwujudkan, ia akan dapat memantapkan lagi persiapan guru untuk mengajar, selain tumpuannya fokus terhadap perkembangan pelajar.

    "Sekarang, jika ditanya atau mempersoal mutu P&P, pelbagai alasan guru berikan antaranya faktor masa tidak mencukupi kerana sebahagian masa dihabiskan membuat tugas perkeranian," katanya kepada Berita Harian, baru-baru ini.

    Beliau berkata, nisbah ideal seorang pembantu guru mengelolakan dua kelas dan jika perlu ia berdasarkan kapasiti sebenar sesebuah sekolah.

    Dalam nada sama, Pengetua Sekolah Pendidikan Khas (Cacat Penglihatan), Setapak, Che Fatimah Che Abdullah, berkata melantik pembantu guru perlu disegerakan kerana sudah terlalu lama ia diuar-uarkan tetapi tiada sebarang keputusan.

    Penerima Anugerah Pengetua Cemerlang 2008 itu berkata, jika jawatan itu diwujudkan, jumlahnya perlu mencukupi terutama di sekolah pendidikan khas untuk membantu guru mengajar pelajar kurang upaya.

    "Berbeza dengan sekolah biasa, penyediaan bahan peperiksaan di sekolah khas cacat penglihatan perlu dibuat satu persatu kerana menggunakan tulisan 'braille' dan jika ada gambar rajah, guru perlu buat sendiri.

    "Proses ini memakan masa sehingga ada guru terpaksa menyelesaikannya hingga larut malam dan mengorbankan hari minggu untuk menghasilkannya, selain tugas menjalankan tugas rutin.

    Seorang guru di selatan tanah air yang hanya mahu dikenali sebagai Akila berkata, tugas perkeranian seperti pengurusan fail peribadi pelajar, rekod masalah ponteng, persediaan peperiksaan, pengurusan buku kokurikulum, tugas menaip minit mesyuarat serta laporan aktiviti sekolah, membersihkan bengkel, pemfailan bank soalan perlu diserahkan kepada petugas lain.

    Selain itu, tugas pendaftaran, urusan kewangan (pungutan yuran) juga perlu dilakukan pembantu supaya guru benar-benar dapat menumpukan perhatian terhadap proses P&P.

    Tanpa pelbagai perkara remeh yang memerlukan masa untuk diselesaikan itu, katanya, guru tiada lagi alasan untuk tidak memberikan komitmen penuh terhadap kualiti penyampaian masing-masing.

    Sementara itu, seorang guru Sains di sebuah sekolah di Klang yang enggan namanya disiarkan berkata, kerja perkeranian kini seolah-olah tugasan rutin guru, sedangkan tanggungjawab sebenar menjalankan proses P&P.

    Walaupun kerja perkeranian mudah, katanya, ia kadangkala terpaksa dibuat sewaktu mengajar, contohnya melengkapkan urusan kesihatan serta pelbagai rekod berkaitan pelajar.

    "Ada ketika berlaku kecemasan, pembelajaran terhenti kerana guru perlu menyelesaikannya. Jika ada pembantu, kelas dapat diteruskan dan ini tidak merugikan pelajar.

    "Contoh lain, apabila ada sesuatu dasar baru dilaksanakan, guru juga perlu membuat penilaian dan laporan terhadap setiap pelajar, ia memerlukan masa untuk mengumpul semua data. Ini mengganggu tumpuan terhadap proses P&P," katanya.


    Guna sempoa dan aritmetik kuasai Matematik - Masidi

    KOTA KINABALU 23 Ogos - Para pelajar di negeri ini digalak mempelajari kemahiran menggunakan sempoa dan aritmetik bagi memudahkan mereka menguasai mata pelajaran Matematik.

    Exco Pelajaran Sabah, Datuk Masidi Manjun berkata, pengunaan alat kira-kira tradisional tersebut mampu meningkatkan kecekapan dan ketangkasan mengira dengan berkesan.

    "Menguasai kemahiran menggunakan sempoa dan aritmetik bukan sahaja membantu meningkatkan daya pengiraan, tetapi meningkatkan keyakinan dalam menyelesai permasalahan.

    "Penggunaan alat itu memang terbukti dapat membantu pelajar menguasai Matematik dengan lebih cekap dan pantas. Ini juga akan membantu mereka mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan.

    "Penggunaan sempoa dalam pembelajaran Matematik merupakan salah satu teknik alternatif yang menarik dan perlu dikuasai," katanya semasa berucap merasmi pelancaran Satu Konsep Universal Berasas Sistem Mental Aritmetik di City Mall, di sini semalam.

    Masidi yang juga Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri berkata, teknik menggunakan alat tradisional itu juga mampu memberi perangsang untuk mempelajari Matematik.

    Secara tidak langsung, katanya, para pelajar akan akan lebih berminat mempelajari dan membina keyakinan diri dalam subjek Matematik.


    RM12 juta bina bangunan SK Lubok Antu baru

    SRI AMAN 23 Ogos - Kerajaan memperuntukkan sejumlah RM12 juta bagi membina bangunan baru Sekolah Kebangsaan (SK) Lubok Antu di sini.

    Ahli Parlimen Lubok Antu, William Nyalau Badak berkata, kerja-kerja pembinaan akan dilaksanakan dalam tempoh terdekat dan mengambil masa satu tahun setengah untuk disiapkan.

    Menurutnya, pembinaan bangunan baru SK Lubok Antu itu penting bagi menampung keperluan pembelajaran murid-murid di kawasan berkenaan di samping mempertingkat kemudahan prasarana pendidikan sekolah tersebut.

    ''Selain itu, ia juga merupakan kewajipan pihak kerajaan untuk mempertingkatkan taraf pendidikan penduduk luar bandar dalam negeri ini khususnya di kawasan Lubok Antu.

    ''Sehubungan itu, diharap pembinaan bangunan baru terbabit akan meningkatkan pendidikan penduduk di Lubok Antu selain mencapai matlamat kerajaan untuk melahirkan golongan modal insan yang lebih cemerlang," katanya.

    Beliau berucap merasmikan Majlis Kem Kecemerlangan dan Motivasi Calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2009 di SESCO Township, Lubok Antu di sini semalam.

    Nyalau turut menasihatkan para pelajar yang gagal memasuki institusi pengajian tinggi agar tidak mudah berputus asa kerana mereka boleh memasuki institusi kemahiran di negara ini.

    Katanya, golongan terbabit boleh menyambung pembelajaran di kebanyakan institusi kemahiran terutamanya Mara bagi merebut peluang pekerjaan sedia ada atau pada masa hadapan.

    ''Gagal memasuki universiti tidak bererti gagal dalam hidup memandangkan portfolio kerja sekarang banyak menjurus kepada bidang kemahiran.

    ''Oleh itu, saya menggesa pelajar yang tidak berjaya melanjutkan pelajaran di universiti agar merebut peluang pembelajaran di institusi kemahiran yang terdapat di negeri ini demi masa depan masing-masing," ujarnya.


    Tindakan terhadap kontraktor


    Projek pembinaan bangunan tambahan Sekolah Kebangsaan Luagan, di daerah Keningau yang terbengkalai.


    KENINGAU 23 Ogos - Kerajaan digesa mengambil tindakan tegas terhadap kontraktor yang gagal menyiapkan bangunan tambahan Sekolah Kebangsaan (SK) Luagan di sini dengan kos RM7.8 juta.

    Ketua Penerangan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Rayner F. Udong berkata, bangunan tambahan itu yang kini menjadi projek gajah putih sudah tiga bulan terbengkalai.

    "Tidak seorang pun pekerja berada di kawasan itu sejak beberapa bulan lalu. Justeru, kami minta kerajaan mengambil serius perkara ini kerana bangunan sekolah sedia ada telah uzur dan sesak.

    "Pembinaan bangunan tambahan itu baru siap 10 peratus dan ternyata, kerja-kerja terbengkalai ini amat memalukan," katanya kepada pemberita ketika ditemui di sini hari ini.

    Beliau berkata, ramai ibu bapa yang melahirkan rasa terkilan dan kecewa dengan perkembangan tersebut sedangkan sekolah berkenaan hanya tiga kilometer dari pekan Keningau.

    "Ini amat menyedihkan kerana projek-projek seangkatan dengan SK Luagan contohnya SMK Keningau II dan SMK Apin-Apin telah pun siap dan boleh digunakan tidak lama lagi," ujarnya.

    Beliau berkata, masalah tersebut perlu diatasi segera dan dicari punca utama mengapa kontraktor sedia ada tidak lagi meneruskan kerja-kerja pembinaan di sekolah itu.

    Menurutnya, usaha wakil rakyat di situ untuk mendapatkan kemudahan yang lebih selesa tidak perlu disia-siakan kerana bukan mudah untuk satu-satu peruntukan diluluskan.

    Katanya, bukan sahaja sekolah tersebut amat memerlukan bangunan tambahan atau sekolah baru tetapi juga di sekolah lain di daerah ini.

    Selain bangunan baru berikutan pertambahan murid, kata Rayner, keperluan bangunan tambahan seperti blok asrama, pusat pentadbiran, dewan dan makmal juga perlu dibina.


    Sunday, August 23, 2009

    RM35j bina Sekolah Menengah Pekan Nabalu

    TAMPARULI 22 Ogos - Kementerian Pelajaran akan menyegerakan pembinaan sekolah menengah di pekan Nabalu yang terletak berdekatan kaki Gunung Kinabalu dekat sini bagi memenuhi keperluan pelajar di daerah ini.

    Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, sekolah menengah bernilai RM35 juta itu akan dibina dalam waktu terdekat memandangkan daerah itu masih belum mempunyai sekolah menengah.

    Katanya, pada masa ini tapak untuk tujuan itu sudah dikenal pasti dan diterima oleh Bahagian Pembangunan Kementerian Pelajaran.

    "Sebelum saya datang ke sini saya telah menemui Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk membincangkan perkara ini dan beliau mahu saya mencari jalan untuk menyegerakan projek ini.

    "Peruntukan sudah tersedia dan saya berharap projek pembinaan Sekolah Menengah Nabalu akan dilaksanakan secepat mungkin iaitu kalau boleh dalam tempoh dua bulan dari sekarang," katanya berucap pada majlis bersama rakyat sempena lawatannya ke tapak sekolah itu di Dewan Pekan Nabalu di sini semalam.

    Turut hadir, Ahli Parlimen Tuaran, Datuk Wilfred Bumburing.

    Pada 10 Disember 2007, Datuk Noh Omar yang merupakan Timbalan Menteri Pelajaran ketika itu telah memberi jaminan bahawa kerajaan akan membina sekolah di kawasan itu selepas melawat tapak sekolah berkenaan.

    Bagaimanapun sehingga kini pembinaan sekolah berkenaan masih belum dimulakan bagi menampung keperluan pelajar daripada 16 sekolah rendah di sekitar kawasan pekan Nabalu.

    Menurut Mohd. Puad, apabila siap sekolah itu akan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti asrama pelajar, rumah guru dan padang permainan.

    Dalam pada itu beliau berkata, langkah itu menunjukkan kerajaan tidak pernah mengabaikan penduduk luar bandar dan sentiasa mengutamakan pendidikan di kawasan luar bandar.

    Beliau memberitahu, kelewatan pembinaan sekolah berkenaan disebabkan kementerian terpaksa melakukan kajian dan penelitian terperinci bagi memastikan tapak sekolah yang terletak di kawasan berbukit bukau itu betul-betul selamat.

    Sementara itu, Bumburing berkata, langkah tersebut menunjukkan kesungguhan kerajaan mendahulukan kepentingan rakyat sesuai dengan gagasan 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.