Friday, August 28, 2009

1Malaysia: Pelajari bahasa asing

PUTRAJAYA 26 Ogos - Rakyat Malaysia diseru mempelajari bahasa asing sebagai usaha merealisasikan gagasan 1Malaysia yang mampu menyatupadukan kaum negara ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Ir. Dr. Wee Ka Siong berkata, kepentingan menguasai bahasa asing merupakan satu aset untuk memahami budaya dan adat sesuatu kaum sekali gus merapatkan jurang perbezaan antara mereka.

''Apabila kita boleh menguasai bahasa kaum lain, tiada masalah untuk kita berkomunikasi atau bertukar pendapat bagi kebaikan kaum masing-masing.

''Kita amat menggalakkan semua rakyat mempelajari bahasa semua kaum negara ini kerana kita hidup dalam satu negara berbilang kaum bagi merealisasikan gagasan 1Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menerima kunjungan delegasi Kementerian Pelajaran China dan Jawatankuasa Pembakuan Bahasa Cina, di sini hari ini.

Jawatankuasa Pembakuan Bahasa Cina yang ditubuhkan di negara ini kira-kira setahun lalu membantu orang ramai menguasai bahasa tersebut dengan sebutan yang betul.

Melalui usahasama antara beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dengan jawatankuasa itu, hasilnya ujian penilaian sebutan bahasa Mandarin bakal diadakan di negara ini tanpa perlu ke China.

Seramai 153 peserta menjadi kumpulan pertama dalam ujian itu di mana 113 daripadanya berjaya mendapat keputusan memberangsangkan.

Pada majlis itu, Akademi Pemuda UMNO turut berminat menyertai ujian kelayakan tersebut yang diwakili Izran Salleh sebagai peserta pertama dari kalangan Melayu.

''Ini petanda yang baik, dengan penyertaan daripada Akademi Pemuda UMNO ini kita harap mereka dapat menyemarakkan kempen belajar bahasa Mandarin di kalangan Melayu," katanya.

Menurut Ka Siong, peserta yang ingin menduduki ujian tersebut hanya dikenakan bayaran rendah berbanding di negara lain iaitu 20 peratus daripada RM2,000 seperti di Singapura.

''Sebilangan pelatih bahasa telah dibawa ke sini untuk mengajar bahasa dan cara sebutan yang betul, oleh itu kita harap lebih ramai berminat menguasai bahasa Mandarin terutama orang Melayu," katanya.


No comments:

Post a Comment