Tuesday, August 25, 2009

Ibu Sufiah bantu anak pintar

Oleh Sharifah Salwa Syed Akil
inasalwa@bharian.com.my





ROSMAH berbual dengan Halimahton (tengah) dan Iskander ketika pertemuan dan perbincangan di Kuala Lumpur, semalam.

Projek Permata Negara, Permata Pintar dapat khidmat nasihat Halimahton

KUALA LUMPUR: Halimahton Yusof, ibu dua beradik genius matematik, Sufiah Yusof, 24 dan adiknya, Iskander Ibrahim Farooq, 23, akan menggunakan pengetahuan serta pengalaman mendidik anak untuk membantu Projek Permata Negara dan Projek Permata Pintar Negara yang dinaungi isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Rosmah berkata, pada pertemuan yang diadakan hampir sejam di kediamannya, Halimahton dan Iskander Ibrahim Farooq bersetuju untuk mengadakan satu pertemuan berhubung sukatan pelajaran Permata Negara dan Permata Pintar yang sedang dilaksanakan pihaknya kini.

Beliau berkata, pihaknya mendapat tahu kepulangan Halimahton ke tanah air selepas 34 tahun menetap di London sebaik saja pulang dari luar negara apabila membaca artikel dalam Berita Harian, baru-baru ini dan bersyukur apabila kedua-dua beranak itu bersetuju untuk mengadakan pertemuan selepas dihubungi.

"Halimahton dan anaknya bersetuju untuk mengenal pasti bagaimana mereka boleh bekerjasama dengan kami untuk memberi khidmat nasihat dan juga bantuan maklumat yang diperlukan. Pertemuan ini akan diadakan tidak lama lagi," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mengadakan pertemuan bersama Halimahton dan anaknya di kediaman di sini, semalam.

Ditanya sama ada kedua-dua beranak itu akan diberi bayaran atas perkhidmatan yang diberikan itu Rosmah berkata, perkhidmatan berkenaan tidak dibayar sebaliknya mereka bersetuju ia adalah lebih kepada sumbangan untuk negara dan rakyat.

"Menerusi pertemuan ini saya menerangkan kepada beliau berhubung kedua-dua projek ini dan meminta supaya dapat membantu membaiki lagi kedua-dua projek berkenaan berdasarkan pengalaman dan ilmu pengetahuan yang beliau ada.

"Saya ingatkan hanya matematik tetapi selepas saya berbincang, Halimahton memberitahu bukan saja matematik tetapi boleh mengajar subjek lain juga. Apa yang diluahkan beliau ada persamaan dengan apa yang kami lakukan sekarang dengan kedua-dua projek berkenaan," katanya.

Rosmah berkata, sebagai ibu beliau bersimpati dengan apa yang berlaku terhadap Halimahton selama ini, dan berharap program dilaksanakan itu dapat memberi perjalanan betul kepada ibu bapa yang mempunyai anak pintar.

"Semua ibu mempunyai perasaan yang sama iaitu kita mahu memberikan yang terbaik kepada anak tetapi mereka (anak) kadangkala tidak faham apa yang kita lakukan untuk mereka. Jadi, dalam kes Sufiah ini, kita perlu bagi dia masa dan insya-Allah suatu hari nanti dia akan kembali kepada Islam dan keluarga.

"Saya harap semua ibu akan turut sama berdoa dengan Halimahton dan pada masa sama berharap beliau bersabar dan mana-mana ibu yang kehilangan anak dan mengalami nasib yang sama dengan beliau akan turut berdoa supaya anak mereka juga akan kembali ke pangkuan keluarga," katanya.






No comments:

Post a Comment