Saturday, September 5, 2009

UPSR: Kerjasama ibu bapa cegah H1N1

KUCHING 4 Sept. - Ibu bapa kepada calon yang menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) Selasa depan di negeri ini diminta bekerjasama dengan pihak sekolah memaklumkan sekiranya anak mereka mempunyai tanda jangkitan influenza A (H1N1) atau selesema babi.

Pengarah Pelajaran Negeri Sarawak, Dr. Julaihi Bujang berkata, perkara itu penting bagi mencegah berlaku penularan jangkitan selesema babi kepada calon lain yang menduduki peperiksaan itu.

Katanya, calon-calon yang dijangkiti atau disyaki mendapat H1N1 juga dikehendaki memakai topeng penutup mulut dan hidung sepanjang masa dan kerap membasuh tangan.

''Selain itu, mereka juga dinasihatkan supaya tidak pergi ke tempat perkumpulan orang ramai bagi memastikan mereka tidak dijangkiti wabak berkenaan sebelum peperiksaan UPSR bermula," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Julaihi memberitahu, Jabatan Pelajaran telah mengambil tiga langkah awal bagi membendung penularan wabak berlaku semasa UPSR berlangsung iaitu dengan membenarkan murid yang telah dimasukkan ke wad boleh menduduki peperiksaan itu di hospital.

Selain itu katanya, mereka yang mempunyai tanda jangkitan H1N1 akan diasingkan dengan calon yang sihat di sebuah bilik khas.

''Langkah terakhir ialah sekiranya penularan wabak berlaku, hanya calon yang menduduki peperiksaan sahaja diminta hadir ke sekolah.

''Namun, pihak sekolah perlu terlebih dahulu mendapat kebenaran daripada Pegawai Pelajaran Daerah masing-masing sebelum melaksanakan tindakan itu," katanya.

Sementara itu, Julaihi berkata, seramai 46,311 orang calon UPSR dari 1,263 sekolah diseluruh Sarawak akan menduduki peperiksaan itu pada 8 hingga 10 September depan.


No comments:

Post a Comment