Thursday, August 20, 2009

Guru bukan opsyen ajar bahasa Inggeris

Oleh Zabidi Hitam
zabidi@bharian.com.my

KESATUAN Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mendakwa sekitar 25,000 hingga 30,000 guru bukan opsyen mengajar bahasa Inggeris di sekolah sekarang.

Setiausaha Agung NUTP, Loke Yim Pheng, berkata tindakan itu menyebabkan pelbagai masalah timbul, khususnya dari segi pengajaran dan pembelajaran subjek berkenaan.

Sehubungan itu, kesatuan itu menerusi seminar berkaitan dianjurkan di ibu negara selama dua hari berakhir kelmarin mengambil ketetapan hanya guru berkelayakan dibenarkan mengajar subjek antarabangsa itu.

“Kami dapati guru bukan opsyen dan tiada kelayakan kurang memberi komitmen ketika mengajar bahasa ini,” katanya ketika dihubungi semalam.

Sambil menjelaskan latihan dua tahun untuk melatih guru berkenaan tidak mencukupi, beliau mencadangkan tempoh itu dipanjangkan dalam usaha mengeluarkan tenaga pengajar berkualiti.

Mengenai seminar disertai 75 pensyarah institut pendidikan guru serta guru itu bertujuan menyediakan memorandum bagi membantu memartabatkan bahasa Inggeris.

Katanya, seminar itu juga membuat ketetapan meminta kerajaan menyediakan makmal Bahasa Inggeris di setiap sekolah yang memfokuskan pelajar dan guru,” katanya.


No comments:

Post a Comment