Thursday, August 20, 2009

Pencapaian akademik pelajar bermula dari bawah

2008-rencana-9a
AMBIL BAHAGIAN ... Diantara pelajar Unit Beruniform yang mengambil bahagian.
20th August, 2009

MENDIDIK anak memang satu bebanan bagi mereka yang tidak tahu menilai anugerah Tuhan, apatah lagi bagi mereka yang tidak mahu langsung memberikan pelajaran terhadap anak-anak sendiri sehingga mereka menjadi kanak-kanak yang terbiar tanpa pendidikan.

Tetapi bagi ibu bapa yang mempunyai wawasan jarak jauh sudah pasti mereka mengidam-idamkan ramai anak untuk diberikan segalanya sebagai pewaris bilamana mereka sudah tiada kelak.

Baru-baru ini Sekolah Menengah Keabangsaan Sikuati SEMEKSI sekolah angkat kepada Universiti Malaysia Sabah (UMS) yang mempunyai jumlah pelajar seramai 1,200 orang dengan 78 tenaga pengajar menganjurkan Perkhemahan Unit Beruniform dan Majlis Penyampaian Anugerah Gemilang SEMEKSI 2009.

Ketika berucap di kedua-dua majlis tersebut Pengarah Bahagian Sukan dan Kokurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia, Jame Alip berkata perubahan pendidikan dan pemberian pelajaran terhadap murid dulu dan masa kini memang berbeza tetapi matlamatnya sama menuju kejayaan.

Satu ketika dahulu, ramai pelajar yang hanya menghabiskan pengajian mereka setakat Tahun VI, SRP dan paling tinggi SPM atau MCE kalau ada pun yang tinggi dari itu hanya sebilangan kecil sahaja dan berbeza dengan masa sekarang anak-anak berlumba lumba untuk melanjutkan pelajaran sehingga ke menara gading.

Ini katanya, menunjukkan bahawa ibu bapa tidak setakat melahirkan mereka ke dunia ini sebagai zuriat semata-mata sebaliknya mereka mahu melihat anaak-anak mereka bersaing dalam bidang akademik dan ilmu pengetahuan.

Terdahulu Pengetua SEMEKSI, Liasin Kaloh berkata, SMK Sikuati merupakan sekolah yang berpotensi dalam bidang kurikulum mahupun kokurikulum kian hari prestasi SEMEKSI amat membanggakan komitmen dan usaha yang digembleng ke arah kegemilangan mempamerkan kesungguhan warganya dalam mencetuskan institusi pendidikan yang cemerlang sekaligus melahirkan pelajar-pelajar yang berdisiplin, berdaya saing, berwawasan dan berketerampilan.

Liasin yang juga Presiden Pengetua Sekolah-Sekolah Menengah Negeri Sabah berkata, matlamat utama Majlis Anugerah Gemilang ini diadakan adalah untuk melahirkan sebuah masyarakat yang bebas, teguh dan terbentuk jiwanya, yakin dengan diri sendiri bangga akan sesuatu yang telah dicapai serta cukup tangkas dalam menghadapi segala rintangan dalam menggalakkan perkembangan nilai-nilai murni dalam hidupnya justeru, objektifnya juga sangat bertepatan dengan matlamat ingin dicapai.

Majlis Anugerah Gemilang ini memberi pengiktirafan kepada pelajar yang telah mencapai kecemerlangan dalam semua bidang sekaligus menjadi pencetus dalam membentuk identiti pelajar yang berilmu tinggi dan berakhlak mulia.

Malahan ia juga boleh menjadi penyuntik semangat kepada para pelajar untuk terus cemerlang bagi merealisasikan misi pendidikan selaras dengan falsafah pendidikan negara.

Dimajlis itu selain anugerah kepada para pelajar turut disampaikan anugerah perkhidmatan kepada tenaga pengajar/kerja dan anugerah keibubapaan. Dan selain perkhemahan Unit Beruniform, Anugerah Gemilang turut diadakan pameran astro yang dinamakan Kampus Astro.


No comments:

Post a Comment