Monday, July 13, 2009

Pemansuhan PPSMI demi masa depan pelajar seluruh negara


Tan Sri Muhyiddin Yassin

SEJAK dilaksanakan pada 2003, dasar Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) menempuh ranjau hingga akhirnya Kabinet memutuskan untuk memansuhkannya pada 2012, disertai strategi untuk terus memantapkan Bahasa Malaysia (BM) dan Bahasa Inggeris (BI). Wartawan Berita Minggu, AHMAD NAIM TAHIR dan ROHANIZA IDRIS bertemu Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk penjelasan lanjut keputusan berkenaan.

Ada pihak mendakwa keputusan kerajaan ini hanya atas dasar politik untuk mengembalikan sokongan rakyat kepada Umno dan Barisan Nasional (BN), bukannya demi masa depan bahasa dan bangsa Melayu itu sendiri.

Keputusan ini dibuat berdasarkan political will (semangat politik), kerajaan adalah parti yang mentadbir negara. Apakah kerajaan berani buat keputusan... bagi saya, kerajaan berani buat keputusan walaupun kita tahu ada kesan pro dan kontranya. Sebab itu kita guna asas rasional, kajian empirikal dan saintifik. Data yang kita kumpul bukan dalam tempoh singkat, (pemansuhan) berdasarkan fakta itu, tak perlu ada pihak lain yang mendesak... kita lihat (hasil kajian) yang sudah saya bentang itu.

Kita buat keputusan ini bukan faedah untuk diri saya... saya sudah lepas (belajar), bukan faedah untuk siapa pun, (tetapi) kita nak lihat generasi masa depan. Kalau kita tak putuskan sekarang, kita akan melarutkan lagi dasar itu sampailah tak tahu bila. Kajian di kementerian pun kata, kalau tak ubah sistem itu sekarang dan kita teruskan lagi, tak tahulah bila masanya dapat, sempurnalah PPSMI.

Di luar bandar, BI dianggap sebagai bahasa asing, bukan pun bahasa kedua. Bahasa pertama ialah loghat dia, kedua bahasa Melayu, yang ketiga barulah BI yang dianggap sebagai bahasa asing. Jadi, bagaimana seorang pelajar itu dapat menangkap ilmu kalau mereka tak faham BI, sampai saya dimaklumkan oleh pengarah pelajaran bahawa guru yang tahu BI pun kasihan nak mengajar dalam bahasa itu kerana murid tak faham. Bila tak faham, tak boleh bagi tumpuan kepada pelajaran, dia tak dapat ilmu. Keputusan yang kita buat ini bukan atas gesaan politik, bukan kerana kita fikir ini sesuatu yang boleh memberi faedah kepada kita sama ada dari segi mileage dan sebagainya. Apa yang penting kita buat sebab pelajar, anak kita. Inikah dia (pemansuhan) atau teruskan. Saya tak nafikan ada juga yang kata PPSMI baik, saya tak nafikan itu dan tak kata PPSMI tak baik.

Di sesetengah sekolah, mereka (murid) sudah agak begitu selesa dengan PPSMI. Ini sekolah terpilih di bandar sebab di situ jurang penguasaan BI agaknya tidak besar kerana mereka sudah biasa mendengar ibu bapa guna BI, suasana di rumah begitu, dihantar ke tadika dan lepas itu masuk sekolah. Dia sudah senang dan selesa, jadi bagi mereka tidak jadi masalah. Tetapi, apabila kerajaan nak membuat keputusan, kita tak boleh ambil kira satu, dua, tiga, empat, lima (murid) ini saja... kita kena ambil kira 10,000 yang majoritinya dan sebab itu, keputusan ini disambut baik ramai, tetapi ada juga yang tidak menyambutnya kerana mereka kata kenapa tak kekalkan PPSMI. Kerajaan tak boleh buat dua sistem... nampak macam (sistem) sekolah kita ini tak menentu, kita kena buat sesuatu.

Adakah kerajaan berasa lega dengan keputusan ini selepas PPSMI mendapat begitu banyak bantahan selama ini.

Bagi saya, ia satu keputusan yang melegakan kerana kita harus buat keputusan ini... sudah sampai waktu yang sesuai. Bila ada keputusan, maka perancangan untuk melaksanakannya bolehlah bermula. Sebab itu kita tidak kata nak buat (pemansuhan) esok atau tahun depan. Ada orang kata kalau sudah nak buat itu, kenapa tak buat. Macam sesetengah pejuang bahasa kata, kalau sudah betul (hendak memansuhkan), kenapa tunggu sampai 2012. Kita kena ambil kira pula faktor pelajar yang ada dalam sistem ini, kalau esok kita tukar, terkejut dia, apa ini cikgu datang cakap dalam BM... tak boleh. Orang kata mesti ada soft landing, jangan mendarat dengan terkejut supaya kohort, iaitu kumpulan pelajar yang sekarang ini ada dalam sistem PPSMI terus habiskan dulu, barulah kita masukkan dalam sistem baru. Yang keduanya, kita nak buat persiapan untuk kurikulum yang kita cadangkan seperti tambah masa (pengajaran dan pembelajaran)... kalau tambah masa dan tambah pula dengan... katakan kalau BI dengan tata bahasanya, komponen sasteranya, di sekolah rendah pula dengan didik hiburnya yang boleh menyeronokkan. Jadi ada pengubahsuaian pada sistem dan cara yang agak baru dan ini memerlukan juga guru terlatih dengan kurikulum baru. Komponen dalam kurikulum baru yang kita cadangkan itu juga perlukan masa. Kita sebut 13,000 (guru terlatih)... kita kena berusahalah, sebab itu kita melihat kepada beberapa sumber untuk mendapatkan guru terlatih dalam BI saja. Guru terlatih untuk Matematik dan Sains dalam BM mungkin sudah ada, tetapi kalau tak cukup kita nak tambah, itu yang kita kata nak memartabatkan BM.

Adakah keputusan ini kekal atau akan ada lagi perubahan selepas ini.

Saya tidak fikir ada perubahan lagi. Kalau ada pun penambahbaikan kepada apa yang kita perlu buat, itu boleh dibuat dan tidak menjejaskan dari segi dasar. Dasar sudah ada, memartabatkan BM itu dasar kita, mengukuhkan BI itu dasar kita. Penambahbaikan seperti peningkatan dari segi cara untuk menyampaikan, itu akan dibuat. Saya tidak fikir akan ubah lagi dasar ini kerana dalam soal pendidikan, kita kena betul-betul buat satu dasar... sebab itu saya berfikir panjang apabila kita putuskan sesuatu, implikasinya besar kerana ia membabitkan ramai rakyat. Dalam bidang ekonomi contohnya, kita putuskan (dasar) hanya membabitkan kelompok tertentu, tetapi ini (pendidikan) apabila kita kata ya, ikut (dasar) ini... lima juta rakyat yang jadi pelajar dan kalau kira sekali dengan ibu bapa, kali dua sudah 10 juta rakyat, jadi kita tak boleh main-main. Bagi saya, ini keputusan yang tepat, jadi kita akan laksanakan sepenuhnya dasar ini.

Bolehkah Tan Sri memberi jaminan, terutama kepada ibu bapa dan guru yang keliru dengan banyak perubahan berhubung dasar pendidikan sebelum ini.

Saya fikir ia bukan setakat jaminan, tetapi mereka mahu melihat dasar yang konsisten, berterusan dan seriusnya kita dalam melaksanakan dasar itu. Jadi, kita mengambil masa untuk betul-betul memikirkan apa yang kita buat sekarang. Orang berkata pendidikan itu dinamik kerana dunia sering berubah. Dalam persidangan menteri pendidikan Komanwel sebulan lalu, kita bincang mengenai sistem pendidikan, adakah ia bergerak selari dengan perubahan global yang amat cepat. Adakah sistem pendidikan berada pada paras yang sama dengan perubahan global itu, di depan atau terkebelakang. Kita berbicara mengenai teknologi, adakah kita bergerak selari. Jika tidak selari, kita hanya akan melahirkan mereka yang tidak sesuai dengan kehendak masyarakat, baik dalam bidang ekonomi, sosial atau bidang lain. Isunya di sini ialah pendidikan itu bukan statik, tetapi dasarnya mestilah konsisten, boleh dibuat perubahan untuk meningkatkan sistem itu.... tetapi jangan berkompromi dengan dasar.

Dasar pendidikan kita sudah ada, sebenarnya jika kita lihat kepada Laporan Razak dan Laporan Rahman Talib, jelas dinyatakan bahasa pengantar mesti bahasa kebangsaan. Jadi, PPSMI agak tersasar... tujuannya untuk meningkatkan penguasaan BI tetapi orang kata lakukannya dengan belajar BI, bukan melalui Matematik dan Sains. Seperti yang dikatakan Tun Dr Mahathir Mohamad, idea PPSMI kerana kita mahu meningkatkan graf ilmu Sains, Teknologi dan Matematik. Cara terbaik melakukannya ialah melalui BI... itu betul, tetapi masalahnya kita tidak ada cara melakukannya. Ia memang benda baik, tetapi sukar dicapai. Kemudian kita kata jika tidak boleh lakukannya, kita mesti perkukuhkan BI kerana ini lebih mudah untuk kita menguasai ilmu dalam BI.

Ada yang menyatakan keputusan ini menjadikan PPSMI projek 'gajah putih' kerana segala peralatan seperti LCD, komputer bimbit, kos perundingan dan seumpamanya akan terbiar.

Saya tak fikir ia akan menyebabkan kerugian kepada sistem keseluruhannya. Terbukti, pencapaian pelajaran anak-anak juga (dalam PPSMI) tidaklah terlalu menjunam... tidak dapat ilmu langsung, itu tidak betul. Dalam perubahan sistem, memang biasa kita mengeluarkan perbelanjaan untuk guru dan perkakasan. Untuk perkakasan, saya fikir ia masih boleh digunakan cuma perisian perlu diubah suai dengan kandungan baru, tidak semua perlu diubah. Nak kata ia jadi 'gajah putih", tidak sebegitu kerana tenaga guru sedia ada boleh digunakan. Kalau dulu guru mengajar Sains dan Matematik dalam BI, tidak susah untuk mereka kembali mengajar dalam BM. Dari satu sudut, untuk jangka panjang (pemansuhan) nampak lebih menjimatkan. Pada peringkat awal apabila kita mahu meminda perkara ini memang memerlukan perbelanjaan, seperti penambahan guru. Jika mahu menambah guru BI kepada 13,933 orang, perlulah gunakan perbelanjaan besar. Ini fakta yang tidak dapat kita elakkan, begitu juga perbelanjaan mengukuhkan sistem sokongan lain seperti komputer dan makmal bahasa (linguaphone) serta guru tambahan jika kelas terlalu besar dan jumlah pelajar besar. Begitu juga kandungan mata pelajaran. Jika kita mahu perkenalkan kandungan sastera, maka perlu ada buku sastera. Untuk memperkukuhkan (sistem pendidikan), kita kena belanja. Dakwaan menyatakan perbelanjaan dulu (untuk PPSMI) sebagai pembaziran, tidak betul sebenarnya. Nak kata anak kita tidak belajar ketika PPSMI dilaksanakan... tak betul, mereka masih belajar, nak kata PPSMI merosakkan sistem, itu tidak betul. Dengan perubahan ini, apa yang sudah kita belanjakan tidak harus dianggap sebagai pembaziran kerana pelajar masih tetap mahu belajar dan perkakasan serta tenaga guru masih boleh terus digunakan.

Boleh Tan Sri jelaskan strategi Kementerian Pelajaran untuk memartabatkan BM dan memantapkan P&P BI.

Usaha memartabatkan BM ialah dengan mengembalikan P&P Matematik dan Sains dalam BM. Pemansuhan ini jelas menunjukkan kita mahu mengembalikan semula martabatnya. Bermakna bahasa Melayu hiduplah kembali, berkembang dalam ilmu sains dan matematik. Jika tidak, tiada siapa yang mahu belajar bahasa Melayu. Bahasa Melayu hilang dan kesannya besar. Bagi menaikkan martabat bahasa Melayu juga dicadangkan supaya dihidupkan kembali kesusasteraan Melayu... dulu tidak diajar secara spesifik dan kini subjek ini ditambahkan waktu pengajaran dan pembelajarannya. Selain itu, tenaga pengajar iaitu guru terlatih juga ditambah kerana waktu pengajaran ditambah dan pendekatan modular juga dilaksanakan, termasuk mewujudkan P&P didik hibur kerana ia lebih berkesan, mudah difahami dan menarik anak-anak di sekolah rendah.

Kita juga mahu mengeluarkan lebih banyak guru terlatih termasuk daripada kalangan graduan universiti tempatan, bermakna kita tempatkan graduan di sekolah rendah. Di sekolah rendah kini, hanya 40 peratus guru lulusan universiti, selebihnya tidak... dengan kata lain majoriti guru (sekolah rendah) bukan graduan. Apabila ini berlaku, cara penyampaian dan pengajaran sedikit berbeza. Justeru, matlamat kita untuk menaik taraf tenaga pengajar di sekolah rendah. Ini kerana sekolah rendah adalah waktu kritikal untuk pembinaan minda anak. Masa di sekolah rendah juga mudah untuk membentuk dan melenturkan anak, empat lima tahun kemudian (selepas sekolah rendah), agak sukar. Dengan ada pendekatan baru ini, saya lebih yakin boleh mencapai matlamat yang kita inginkan.

Bagaimana sebenarnya suasana dalam pertemuan Tan Sri dengan Tun Dr Mahathir.

Suasana pertemuan itu baik dan ada interaksi, malah pegawai kementerian membawa data yang sebenarnya dan dibuat bukan atas dasar sengaja nak pinda, ini ada asas. Dr Mahathir minta jika boleh PPSMI dilaksanakan di sekolah menengah. Kita nyatakan kebimbangan bahawa ia tidak dapat dilaksanakan sedemikian kerana tidak konsisten antara sekolah rendah dan menengah. Saya tahu beliau tidak berpuas hati dengan keputusan ini tetapi saya terangkan bahawa dasar yang beliau laksanakan bukannya tidak baik tetapi untuk melaksanakan dasar berkenaan bukannya mudah. Saya fikir penjelasan yang diberikan cukup.

Apakah keputusan ini boleh dianggap terlewat kerana dasar PPSMI juga sudah memberi kesan dalam menghakis sokongan orang Melayu kepada BN dan Umno.

Bagi yang mahukan perubahan ini berlaku dari awal lagi, mereka berasa ia perlu dilaksanakan dengan segera, (tetapi) kita tidak boleh tukar secepat mungkin kerana ia membabitkan satu pusingan. Kita tidak mahu buat penilaian separuh masak, kalau buat awal, akan timbul implikasi lain. Apabila sudah matang, mudah untuk buat keputusan.

Ada juga dakwaan menyatakan kerajaan memansuhkan PPSMI kerana dasar ini melanggar Perlembagaan.

Soal takut tidak timbul kerana kita kena fikir banyak perkara sebelum membuat keputusan ini. Apabila kita buat keputusan, baru ia sehaluan. Jika kita terpaksa mengakui ada kelemahan, kita kena akuinya. Mengapa pula kita menyembunyi perkara itu. Kita akui ini kelemahan kerajaan tetapi kita ada cara memperkukuhkan balik dan membina keyakinan rakyat kepada kita bahawa kita laksanakan (dasar) dengan bersungguh-sungguh, bukannya kerana desakan. Pada saya, walaupun 100 kali orang mendesak, jika benda itu baik pada saya, saya tidak akan pinda. Saya akan buat keputusan yang terbaik walaupun tahu tidak semua orang setuju dengan pandangan saya, memang perlu ada ketegasan dan keberanian. Penting buat keputusan jika kita fikirkan ia baik.

Ada juga yang berpendapat PPSMI adalah dasar yang flip flop (tidak konsisten).

Visi dan objektif PPSMI memang baik tetapi usaha melaksanakannya tidak mudah dan tidak dapat dicapai. Sama ada ia flip flop atau tidak, terpulang kepada anda untuk tafsirkannya. Cabaran besar untuk melaksanakan dasar ini ialah untuk memastikan ia mencapai matlamat. Kita tidak boleh terus laksana dan mendedahkan pelajar dengan risiko daripada pelaksanaannya. Setiap tahun, ada kira-kira 500,000 pelajar keluar daripada sistem persekolahan. Kohortnya menjadi semakin besar dan jika diteruskan, ia akan membabitkan tiga juta pelajar (dalam tempoh enam tahun PPSMI dilaksanakan).

Apakah strategi yang bakal diambil bagi pengukuhan BI dan mampukah kita mendapatkan lebih 13,000 guru BI terlatih yang diperlukan.

Ada beberapa perkara diambil kira iaitu tenaga pengajar, masa pembelajaran, kandungan mata pelajaran dan cara mengajar di sekolah rendah. Sepatutnya cara mengajar dan belajar di sekolah rendah ialah dengan pendekatan yang lebih menyeronokkan. Di samping itu, kita mahu mengukuhkan lagi penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Kini memang ada penggunaan ICT, tetapi selepas ini ia lebih interaktif dengan pendekatan baru yang menarik pelajar. Untuk P&P BI, saya tidak akan bergantung kepada satu sumber saja iaitu maktab perguruan. Kita mungkin dapat tenaga guru terlatih daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS). Kita juga boleh mendapatkan khidmat guru bersara yang pakar mengajar dalam BI, boleh juga sumber dari luar negara.

Boleh Tan Sri rumuskan apakah pengajaran yang diperoleh kerajaan dalam kemelut PPSMI ini, dalam konteks kuasa rundingan dan perbincangan awam.

Keputusan ini sesuai dengan apa yang Perdana Menteri kehendaki, iaitu rakyat didahulukan. Kita tidak harus berasa tahu segala-galanya, itu yang disebutkan dan tempoh untuk kerajaan menyatakan tahu segala-galanya sudah berakhir. Kerajaan kini bersifat lebih terbuka, malah mengumpul data, pandangan, perbincangan meja bulat serta sesi diskusi dengan pelbagai pihak, menerima memorandum pelbagai pihak. Kita sentiasa mendapatkan input masyarakat sepanjang tempoh setahun ini.

Pengalaman ini cukup baik, bermakna pendidikan bukan hak mutlak kerajaan, pendidikan ini hak mutlak rakyat... semua orang ada kepentingan. Dalam proses ini, perbincangan dan musyawarah dilakukan dan kita terima pelbagai pandangan. Apa yang kita buat ini adalah yang terbaik untuk rakyat, bukannya baik untuk kumpulan, kehendak dan politik tertentu. Ini satu pendekatan yang baik, setidak-tidaknya kita yakin sebelum buat keputusan dan kini saya lihat reaksi ramai menyambut baik keputusan ini.

No comments:

Post a Comment