Wednesday, July 15, 2009

Sabah&Sarawak: Mansuh PPSMI dapat tingkat pencapaian pelajar pedalaman

PENSIANGAN (Sabah): Ibu bapa dan murid di kawasan pedalaman di sini yakin pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada 2012 bakal meningkatkan murid cemerlang kedua-dua subjek itu dalam peperiksaan utama.

Ini kerana PPSMI menyebabkan kebanyakan pelajar sama ada di sekolah rendah atau menengah di pedalaman gagal mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan utama berikutan tidak memahami bahasa Inggeris.

Dengan mengikuti pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Malaysia, mereka yakin lebih mudah memahaminya, sekali gus mencapai kejayaan dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).


Ketua Kampung Sumabi, Mantoi Paling, 59, berkata murid di kampung itu sukar memahami Sains dan Matematik yang diajar dalam bahasa Inggeris kerana tidak menguasai bahasa berkenaan.

"Kami gembira kerana anak kami lebih memahami Sains dan Matematik yang diajar dalam bahasa Malaysia. Dalam peperiksaan UPSR, PMR dan SPM sejak beberapa tahun lalu, tidak ramai murid di kampung ini mendapat keputusan cemerlang kerana tidak memahami bahasa Inggeris," katanya kepada Berita Harian, di sini semalam.

Seorang penduduk, John Edward Limposon, 58, berkata PPSMI hanya akan berkesan jika sekolah di pedalaman dilengkapi kemudahan asas, terutama bekalan tenaga elektrik, jalan raya dan makmal komputer.

Katanya, PPSMI tidak berkesan kerana komputer yang dibekalkan di sekolah pedalaman tidak mampu digunakan sepenuhnya kerana ketiadaan bekalan tenaga elektrik.

"Untuk mendapatkan sumber tenaga, sekolah terpaksa bergantung kepada generator. Inilah masalah dihadapi pelajar di pedalaman seperti kampung ini," katanya.

Pensiangan adalah satu daripada kawasan luar bandar di Sabah. Dengan jarak kira-kira 80 kilometer dari Keningau, daerah ini jauh ketinggalan dari aspek kemudahan asas seperti jalan raya, tenaga dan air.

Murid Tahun 5 Sekolah Kebangsaan Pensiangan, Willie Mantoi, berkata beliau dan murid lain sukar memahami PPSMI kerana tidak menguasai bahasa berkenaan.

"Memang bagus dapat belajar Sains dan Matematik dengan menggunakan komputer tetapi kami tidak faham kerana ia diajar dalam bahasa Inggeris," katanya.

Seorang guru di SK Sibangali yang enggan dikenali, berkata PPSMI tidak berkesan kerana komputer dalam makmal komputer sering rosak akibat terpaksa bergantung kepada generator.

"Kemudahan komputer untuk PPSMI di pedalaman tidak dapat digunakan seperti di bandar kerana sumber tenaga bergantung kepada generator," katanya.


No comments:

Post a Comment