Monday, June 29, 2009

Ponteng sekolah menjadi-jadi

Oleh AIN SAFRE
utusanperak@utusan.com.my

Gelagat beberapa budak sekolah yang ponteng sekolah di sekitar kawasan Teluk Intan, baru-baru ini.

TELUK INTAN 28 Jun - Kegiatan pelajar ponteng sekolah di bandar ini didapati semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Intipan Utusan Malaysia mendapati, pelajar terbabit akan keluar dari rumah sekitar pukul 7 pagi lengkap berpakaian seragam sekolah dan akan pulang semula selepas tamat waktu persekolahan masing-masing.

Antara tempat tumpuan 'pusat melepak' dan membuang masa mereka ialah di kafe-kafe siber dan pusat beli-belah di sekitar bandar ini.

Kebanyakan pelajar yang ponteng juga bebas bergerak ke tempat-tempat yang ingin dituju kerana mereka menunggang motosikal dan berbasikal.

Tiga lokasi utama dikenal pasti sebagai tempat mereka menyalin pakaian sekolah kepada pakaian biasa ialah di Kunci Air Sungai Suli, Kunci Air Kampung Kebun Limau dan rumah kosong sekitar Kampung Bahagia.

Utusan Malaysia difahamkan, pelajar perempuan turut terlibat dengan aktiviti yang hanya menghabiskan masa dan wang itu.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Bahagia, Hasnan Mohd. Rashid ketika mengulas perkara tersebut mahu pihak Jabatan Pelajaran negeri mengambil tindakan tegas menangani masalah itu.

Beliau berkata, pihaknya sudah memaklumkan perkara tersebut kepada Jabatan Pelajaran Daerah Hilir Perak termasuk sebahagian ibu bapa pelajar terbabit tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil.

''Apa yang sedihnya, ada ibu bapa seolah-olah seperti tidak percaya bila saya maklumkan anak mereka ponteng sekolah.

''Saya pelik melihat perangai mereka sedangkan berdasarkan pengetahuan saya, kes ponteng sekolah ini sudah berlaku sejak empat tahun lalu.

''Saya bukan mereka-reka cerita, saya sendiri pernah terserempak dengan pelajar yang sedang menukar pakaian dalam kebun sawit dan cuba menasihatkan mereka tetapi tidak diendahkan," ujarnya.

Hasnan berkata, perkara berkenaan tidak boleh dibiarkan berlarutan kerana ia mungkin akan menimbulkan pelbagai masalah sosial lain.

''Kita tidak boleh berasa malu dalam hal ini, kita kena bertindak tegas jika tak masa depan anak-anak muda kita akan hancur," katanya.

Sementara itu, usaha wartawan Utusan Malaysia mengambil gambar beberapa pelajar sekolah menengah yang sedang menyalin pakaian langsung tidak dibimbangi atau dihiraukan oleh pelajar terbabit.

''Ambillah gambar kami, kami tak takut, siarlah dalam surat khabar, kami pun memang nak berhenti sekolah," kata salah seorang pelajar itu sambil terus menukar pakaiannya di sebuah ladang kelapa sawit.

No comments:

Post a Comment