Wednesday, July 1, 2009

Mendidik murid kelas khas mencabar

KUANTAN 30 Jun - ''Mendidik murid-murid dalam kelas pendidikan khas cukup mencabar,'' akui Che Zaini Yusof, guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Damai Jaya Gading di sini.

Beliau yang berpengalaman lebih 20 tahun mendidik murid di kelas pendidikan khas berkata, berbeza pelajar normal, mendidik murid terbabit bukan saja melibatkan bidang akademik tetapi juga pembinaan sahsiah diri.

"Kita membentuk dan mendidik mereka daripada kosong sehingga mempunyai sesuatu," katanya ketika ditemui di sini baru- baru ini.

Menurut Che Zaini, sebahagian murid di kelas pendidikan khas masih belum boleh mengurus diri walaupun telah berada di sekolah menengah.

Beliau turut mengakui, di sebalik cabaran besar itu, mendidik murid-murid terlibat juga ada kelebihannya memandangkan murid-murid itu begitu mendengar kata berbanding pelajar normal.

Bagi Guru Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Pendengaran) Kuantan, Sharifah Husaini Syed Hussin pula, pengalaman bertugas selama kira-kira setahun dalam mendidik murid-murid terbabit cukup menguji dirinya dalam pelbagai aspek.

"Bayangkan, mereka sukar memahami apa yang kita cakap," katanya yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu.

Rakannya, Rahimah Abu Wahab yang mengajar selama enam tahun di sekolah itu pula berkata, pengalaman turut membentuk jati diri dan keperibadian guru kerana perlu banyak bersabar dengan karenah mereka yang tersendiri.

"Guru kena bijak dalam mendidik mereka, perlu mendekati dan memahami keadaan mereka yang sebenarnya cukup istimewa," katanya yang mengajar mata pelajaran Agama.

Sementara itu, Guru Penolong Kanan (Kokurikulum) sekolah itu, Norhayati Mohd. Salleh berkata, dalam mendidik murid-murid berkenaan, guru-guru lebih mengikut keperluan murid.

Ini kerana katanya, adalah sia-sia sekiranya guru menggunakan pendekatan tegas dan keras tetapi tidak dapat diikuti oleh murid-murid berkenaan.

"Selalunya, guru kena sesuaikan aspek pembelajaran dan pengajaran dengan keadaan serta keperluan murid terbabit," katanya yang mempunyai 20 tahun pengalaman dalam bidang pendidikan khas.

Beliau turut memberitahu, di sekolah tersebut, setiap kelas hanya terdapat lapan murid untuk membolehkan guru memberikan tumpuan sepenuhnya dalam mendidik murid-murid istimewa itu.

No comments:

Post a Comment