Saturday, July 4, 2009

Guru Kemas perlu tingkat ilmu


HasSan Malek (lima dari kanan) bersama Pengarah Kemas negeri, Mohd. Adnan Md. Daud (tengah) meraikan kejayaan bersama kanak-kanak tabika yang muncul Juara Keseluruhan Hari Potensi peringkat kebangsaan pada majlis kesyukuran di Alor Biak, Alor Setar, semalam.


ALOR SETAR 3 Julai - Seramai 27 orang guru Tabika Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) negeri Kedah akan memperoleh diploma pada September ini bagi memastikan kanak-kanak di bawah seliaan mereka mendapat ilmu yang mencukupi.

Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hassan Malek berkata, guru tabika perlu mempunyai kemahiran mencukupi untuk mendidik anak-anak supaya mereka mempunyai asas kukuh sebelum memasuki alam persekolahan.

"Kesemua mereka perlu mempunyai asas pendidikan dan kerajaan juga sedang merancang menaik taraf pendidikan mereka sehingga ke peringkat ijazah.

"Namun pada masa sekarang kita akan tumpu pada usaha memastikan setiap guru Tabika Kemas mempunyai diploma," katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan majlis kesyukuran sempena kejayaan Kemas Negeri Kedah di Hari Potensi Kanak-Kanak Tabika Kemas peringkat kebangsaan.

Menurut Hassan, guru-guru Tabika Kemas perlu melengkapkan diri dengan ilmu kerana proses perkembangan minda kanak-kanak amat cepat.

"Potensi kanak-kanak amat besar dan terpulang pada guru-guru untuk membentuk ia," katanya.

Dalam pada itu, Hassan memberitahu, kerajaan menyalurkan kira-kira RM50 juta kepada Kemas Kedah untuk digunakan bagi membangunkan tabika, teknologi maklumat dan sebagainya di negeri ini.

"Saya harap wang peruntukan ini akan digunakan sebaik-baiknya untuk memajukan masyarakat di negeri ini.

"Jumlah ini memang banyak dan menunjukkan kerajaan tetap prihatin dengan nasib rakyat di negeri ini walaupun berada di bawah pemerintahan parti pembangkang," jelasnya.

No comments:

Post a Comment