Thursday, July 2, 2009

Didikan awal bentuk daya pemikiran, kreativiti kanak-kanak.

Oleh Norliza Abdullah
lizz@bharian.com.my

PROSES pembelajaran berkesan bukan memberi tumpuan kepada kesempurnaan tetapi lebih kepada usaha mempelajari sesuatu yang baru dan dilaksanakan dalam kehidupan harian.

Bagi Pengetua sekolah awam yang terletak di New South Wales, berhampiran Sydney, Ross Sutherland, berkata proses mendidik kanak-kanak peringkat awal mendapati mereka memerlukan bimbingan untuk membentuk daya pemikiran dan kreativiti bagi mempelajari sesuatu secara semula jadi.

Kanak-kanak di peringkat tadika kini akan memasuki dunia pekerjaan pada 2027 dan bersara pada 2070. Bagi memenuhi keperluan industri pekerjaan, beliau berkata, mereka perlu diberi kemahiran secukupnya, sekali gus membolehkan lebih berdaya saing.

Katanya, menjadi tanggungjawab semua pihak membuat persiapan awal dalam melahirkan generasi muda lebih berdikari, selain mampu bertahan dalam suasana global yang menuntut daya ketahanan tinggi.

“Berhadapan dunia pendidikan lebih kompleks dengan ledakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) menuntut kepada kepelbagaian. Guru perlu terkehadapan dengan meningkatkan kemahiran mengendalikan teknologi.

“Kemudahan ICT juga dilihat mampu meningkatkan kecekapan guru dalam melaksanakan tugas harian termasuk menggunakan teknologi semasa menerusi proses khidmat pesanan ringkas,” katanya.

Sebagai persediaan melahirkan generasi muda lebih berdaya saing, Ross berkata, pihaknya melaksanakan kaedah belajar secara semula jadi dengan membawa kanak-kanak berfikir sendiri mengenai apa yang dipelajari.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah bertajuk `Designing Learning for Tomorrow Leader’s” pada Persidangan Pemikir Antarabangsa ke-14 di Kuala Lumpur Konvensyen Center, di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Katanya, kanak-kanak hari ini lebih cepat mempelajari sesuatu yang baru.

Kelebihan itu kata beliau, membolehkan mereka cepat berfikir dan mampu bekerja dalam kumpulan dengan memberikan pandangan dan berbincang melakukan bersama-sama.

Sebagai contoh, Ross berkata, kanak-kanak seawal usia lima hingga enam tahun sudah boleh dibiarkan melakukan kerja melukis dan mewarna secara berkumpulan.

Hasilnya beliau berkata, kanak-kanak tadi mampu mengumpulkan bahan berkenaan dan berbincang dengan rakan lain mengenai kaedah terbaik mempamerkan kepada umum untuk dilihat supaya mereka dapat penghargaan.

“Kami melaksanakan pendekatan bersepadu dengan menerapkan kemahiran berfikir dan belajar mengikut kesesuaian mereka berdasarkan persekitaran. Setiap perkembangan kanak-kanak tadi dinilai dari semasa ke semasa dan merekod kebolehan mereka.

“Pemerhatian mendapati mereka lebih mudah melakukan sesuatu dengan bantuan rakan serta membentuk keyakinan, selain mewujudkan semangat kepimpinan di kalangan kanak-kanak ini sendiri,” katanya.

Ross berkata, sistem pendidikan perlu fleksibel dan memberi peluang kanak-kanak meneroka sesuatu yang baru untuk dikongsi bersama. Penerokaan berterusan dengan bimbingan sesuai mampu melahirkan generasi berdaya saing dan mampu memaju sesebuah organisasi secara kreatif pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment