Friday, July 3, 2009

IPG Gaya akan dijadikan pusat kecemerlangan pembelajaran BI: Masidi

3rd July, 2009

KOTA KINABALU: Institut Pendi-dikan Guru (IPG) Gaya di Kota Kina-balu akan dijadikan pusat kecemerlangan dalam pembelajaran Bahasa Ing-geris untuk guru-guru di negara ini.

Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri, Datuk Masidi Man-jun berkata, langkah berkenaan selaras dengan hasrat kerajaan bagi melahirkan lebih ramai guru yang mahir dalam Bahasa Inggeris.

“Saya telah diberitahu bahawa Kement-erian Pelajaran telah memilih IPG Gaya sebagai pusat pengajaran Bahasa Inggeris untuk guru, yang saya percaya berada pada landasan yang betul.

“Kita selalu memperkatakan mengenai kualiti pendidikan dalam Bahasa Inggeris atau pengajaran dalam Bahasa Inggeris di kalangan pelajar dan dalam kebanyakan kes mereka mengadu kualitinya menurun.

“Jadi saya menyambut baik keputusan kementerian untuk memberi lebih pene-kanan terhadap kemampuan mereka (guru-guru) yang mengajar dalam Bahasa Ing-geris, terutamanya mengajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris,” kata-nya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan majlis pengisahan sejarah IPG Gaya di Wisma Pertanian di sini kelmarin.

Turut hadir, Ketua Pengarah Arkib Negara, Datuk Sidek Jamil dan Pengarah IPG Gaya, Salmah Abdullah.

IPG Gaya yang mula dibuka pada 1963, sehingga kini telah berjaya melahirkan kira-kira 13,400 orang guru yang berkhidmat di seluruh negara.

Menurut Masidi, langkah itu merupakan satu jalan penyelesaian yang baik bagi mengatasi kelemahan pembelajaran dalam bahasa Inggeris dan meningkatkan lagi kualiti pendidikan Bahasa Inggeris di negara ini.

Dalam pada itu Masidi yang bertanggungjawab terhadap Pelajaran di negeri ini berkata, beliau berharap kerajaan akan mempertimbangkan bagi menjadikan Ba-hasa Inggeris sebagai bahasa perantaraan di kampus itu.

“Saya tahu ia mungkin tidak diterima baik oleh sesetengah pihak terutamanya mereka yang merasakan ia akan memberi kesan kepada kedudukan istimewa Bahasa Melayu tetapi bagi saya ia bukan persoalan yang memberi kesan kepada Bahasa Kebangsaan tetapi persoalannya ialah sama ada kita mahu selesaikan masalah kita atau menerimanya seadanya,” katanya.

Tambahnya, beliau juga berharap institut perguruan yang telah berusia 46 tahun itu dapat dinaiktaraf sebagai sebuah universiti pada masa akan datang.

Sementara itu dalam perkembangan lain, Masidi berkata, industri pelancongan Sabah masih berada dalam kedudukan selesa di sebalik krisis ekonomi global dan kebimbangan wabak virus (H1N1) me-mandangkan peningkatan bilangan ketiba-an pelancong domestik.

Jelasnya meskipun penularan wabak berkenaan dijangka menjejaskan sasaran kedatangan pelancong asing, kesannya terhadap industri pelancongan Sabah tidak seteruk negara jiran lain.

No comments:

Post a Comment