Friday, July 3, 2009

Utusan mulakan program Pendidikan Sepanjang Hayat

Kumpulan Utusan memulakan program sulung Pendidikan Sepanjang Hayat di Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) Sungai Sireh dekat sini hari ini.

Program sehari bermula pukul 9 pagi hingga 5 petang itu melibatkan sebanyak 200 calon peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dari SRK Sungai Sireh, SRK Berjaya dan SRK Sri Gambut.

Mereka didedahkan dengan bengkel kecemerlangan pendidikan termasuk kelas bahasa Inggeris.

Sementara itu sebanyak 200 pelajar iaitu dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Burung, SMK Datuk Harun dan SMK Sri Desa yang bakal menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) turut diberikan pendedahan yang sama.

Program sulung itu turut mendapat penajaan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Burung, Datuk Mohd. Shamsudin Lias.

Mohd. Shamsudin dalam ucapannya menyeru para pelajar supaya berusaha bersungguh-sungguh menguasai bahasa Inggeris sama ada dari segi pertuturan mahu pun penulisan.

Beliau menegaskan, bahasa antarabangsa itu adalah tiket untuk cemerlang dalam akademik dan amat diperlukan ketika memasuki pasaran pekerjaan selepas tamat belajar di pusat pengajian tinggi.

"Biarlah ada pihak mendakwa tindakan menguasai bahasa Inggeris seolah-olah meminggirkan bahasa Melayu, tetapi percayalah akhirnya nantinya diakui menguasai bahasa Inggeris amat penting dalam kehidupan masa depan," ujar beliau.

Mohd. Shamsudin juga berharap bengkel pendidikan itu dapat melahirkan ramai murid cemerlang kerana masih ada sekolah di luar bandar yang gagal melahirkan anak didik mereka memperoleh 5A dalam UPSR.

Program dengan kerjasama Universiti Sains dan Pengurusan (MSU)/Pusat Teknologi dan Pengurusan Lanjutan (PTPL) dengan pembiayaan RM1.1 juta itu akan diadakan di 44 buah sekolah di seluruh negara dan berakhir pada pertengahan tahun depan.

Aktiviti yang dianjurkan ialah bengkel kecemerlangan pendidikan dengan kumpulan sasarannya calon-calon peperiksaan utama di peringkat sekolah rendah dan menengah termasuk kelas bahasa Inggeris.

Pengarang Unit Pendidikan Utusan Malaysia, Wahid Hashim yang juga pengurus program berkata, program tersebut akan digerakkan ke kawasan-kawasan lain di sebuah sekolah yang dipilih sebagai tuan rumah.

Turut hadir Naib Presiden Perhubungan Korporat MSU/PTPL, Rosli Yusof dan Guru Besar sekolah berkenaan, Mohd. Adnan Othman.

No comments:

Post a Comment