Wednesday, July 1, 2009

Hanya 0.2 peratus pelajar terbabit masalah disiplin

NUSAJAYA 30 Jun - Bilangan pelajar di negeri ini yang terbabit masalah disiplin tahun lalu adalah kecil iaitu 0.2 peratus atau 1,300 orang, persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) diberitahu hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri, Datuk Maulizan Bujang berkata, jumlah itu adalah daripada keseluruhan 656,583 pelajar di negeri ini.

Menurutnya, walaupun jumlah itu kecil, namun pihaknya akan terus berusaha bagi menangani masalah berkenaan.

"Pelbagai rancangan dirangka dan dijalankan bagi menangani masalah ini termasuk mengadakan permuafakatan antara Jabatan Pelajaran negeri (JPN) dan polis.

"Selain itu, para pelajar juga digalakkan menyertai Rakan Cop dalam usaha menangani jenayah bersama pihak polis," katanya menjawab soalan Datuk Md. Othman Yusof (BN-Tanjung Piai) dan Tan Cher Puk (BN-Johor Jaya) di sini hari ini.

Maulizan berkata, Kelab Pencegahan Jenayah yang ditubuhkan di setiap sekolah akan diaktifkan semula dengan pengisian yang proaktif seperti mengadakan kem motivasi dan jati diri.

Katanya, pihak sekolah juga perlu melantik individu untuk menjadi pegawai perhubungan sekolah yang akan menjadi perantara antara pihak sekolah dan polis.

Dalam jawapannya kepada soalan tambahan daripada Ong Kow Meng (DAP-Senai) mengenai masalah gangsterisme yang mencetuskan perbalahan kaum, Maulizan berkata, pergaduhan yang kebanyakannya berlaku di luar kawasan sekolah selalunya berpunca daripada salah faham.

Menurutnya, ia merupakan satu pergaduhan kecil, namun pihak sekolah dan JPN tetap mengambil berat mengenai perkara itu.

"Pihak jabatan dan sekolah sangat peka berkenaan gejala negatif ini dan akan mengambil tindakan sewajarnya supaya ia tidak disalah tafsir oleh sesetengah pihak," katanya.

No comments:

Post a Comment