Saturday, July 4, 2009

Sekolah ambil usaha kurangkan masalah disiplin

KOTA BHARU: Pengurusan semua sekolah di negeri ini diminta menguatkuasakan undang-undang dan peraturan sedia ada dengan lebih ketat, bagi mengelakkan lebih ramai pelajar yang terbabit dalam perbuatan jenayah.

Pengarah Pelajaran Negeri, Ghazali Abdul Rahman, berkata langkah terbabit penting bagi mengurangkan masalah pelajar yang sebelum ini sudah mempunyai masalah disiplin daripada terus terjebak dalam kegiatan jenayah.

"Perkara ini patut dipandang serius kerana kebanyakan jenayah yang berlaku membabitkan golongan remaja. Maka, sekolah memainkan peranan penting dalam mengurangkan kegiatan itu.

"Memang menjadi tanggungjawab besar kepada pihak sekolah kerana terpaksa memegang dua tanggungjawab dalam satu masa iaitu mengajar dan mendidik untuk menjadi ahli masyarakat yang berguna," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas laporan berkaitan tangkapan tujuh pelajar Tingkatan Dua dari sebuah sekolah di Pasir Puteh, kelmarin kerana dikesan mendalangi kegiatan pecah rumah ketika mereka ponteng sekolah.

Ghazali berkata, sekolah sepatutnya sedia maklum mana-mana pelajar yang mempunyai masalah disiplin di sekolah dan perlu memantau pergerakan mereka terutama masalah ponteng.

"Dengan pemantauan secara berterusan itu, pelajar berkenaan tidak mampu bergiat aktif untuk melakukan sebarang masalah terutama bertindak melakukan kegiatan pecah rumah.

"Tindakan lanjut berkaitan penahanan tujuh pelajar berkenaan kita serahkan sepenuhnya kepada polis. Saya tidak mampu berbuat apa-apa kerana ia adalah tanggungjawab polis dan kes berkenaan akan dibawa ke mahkamah," katanya.

Ghazali berkata, peranan ibu bapa turut terbabit dalam menyelesaikan masalah dan tidak bertindak menyerahkan tanggungjawab kepada sekolah semata-mata.

"Jika tiada kerjasama daripada kedua-dua pihak, perkara ini akan menjadi lebih serius sekali gus mampu memburukkan imej pihak sekolah.

"Kebanyakan ibu bapa hanya menyerahkan pelajar kepada pihak sekolah sepenuhnya tanpa memantau pergerakan mereka. Sekiranya berlaku masalah, mereka akan menyalahkan pihak sekolah tanpa mengkaji di sebalik masalah yang berlaku," katanya.

Beliau turut menasihatkan kepada pelajar sekolah supaya fokus dalam pembelajaran dan tidak sepatutnya status sebagai pelajar boleh terjebak dalam beberapa kes pecah rumah.

No comments:

Post a Comment