Saturday, July 4, 2009

47 kejadian baru selesema babi, dua kelas diarah tutup

PUTRAJAYA: Sebanyak 47 lagi kes jangkitan terbaru selesema babi atau Influenza A (H1N1) membabitkan 41 kes import dan enam kes tempatan dikesan sehingga jam 8 pagi semalam, menjadikan jumlah keseluruhan 291 di seluruh negara.

Kementerian Kesihatan juga mengarahkan masing-masing satu kelas di Sekolah Kebangsaan (SK) Setapak Indah (Kelas 6A), Kuala Lumpur dan di Sekolah Antarabangsa Sri Cempaka, Cheras ditutup seminggu kelmarin.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Ismail Merican, berkata 47 kes jangkitan terbaru membabitkan 28 rakyat Malaysia dan 19 warga asing termasuk sembilan warga Indonesia, Australia (lima), Filipina (dua) dan masing-masing satu dari Botswana, Iraq dan Amerika Syarikat (AS).

Semua 41 pesakit kes import mempunyai sejarah melawat negara yang terjejas dengan H1N1 termasuk Indonesia, Australia, Filipina, Thailand, Singapura, United Kingdom (UK), AS, China dan Vietnam.

Enam kes jangkitan tempatan pula membabitkan warga tempatan iaitu tiga pelajar dari Sekolah Menengah Tsu Jin, Jalan Loke Yew, Cheras Kuala Lumpur yang ditutup minggu lalu, manakala satu kes adalah kontak kes import ke-147 yang bersekolah di SK Setapak Indah.

Kes penularan tempatan kelima dalam tempoh 24 jam lalu membabitkan kontak kes import ke-170 yang bersekolah di Sekolah Antarabangsa Sri Chempaka (8 Aqua), manakala satu lagi kes kontak kepada mangsa ke-143.

Dr Ismail berkata, setakat ini, 175 daripada 291 pesakit H1N1 sudah sembuh dan dibenarkan pulang, manakala baki 116, termasuk 59 disahkan positif dan 57 masih menunggu keputusan ujian makmal.

Mengenai situasi global, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memaklumkan 81,029 kes dengan 340 kematian di 121 negara dilaporkan sehingga semalam.

Antara negara baru mencatat kematian ialah Brunei, Filipina dan Thailand, manakala lima negara baru mengesahkan jangkit H1N1 ialah New Caledonia (enam), Kenya (12) dan masing-masing satu di Mauritius, Myanmar dan Saint Lucia.

Lima negara yang melaporkan pertambahan tertinggi adalah Chile (2,190), United Kingdom (2,108), Mexico (749), Thailand (640) dan Brazil (228).

Ditanya mengenai kuarantin di rumah, katanya, Kementerian Kesihatan akan mengeluarkan surat menyatakan seseorang perlu dikuarantin di rumah.

No comments:

Post a Comment