Wednesday, July 1, 2009

Ketengah kreativiti murid

Oleh YULPISMAN ASLI
Sebahagian murid kaum Asli dari SK Maulana, Pekan menggayakan pakaian tradisi kaum mereka pada Majlis Pelancaran Minggu Keceriaan Pendidikan Khas Peringkat Pahang 2009 di Kuantan, Pahang, baru-baru ini. - UTUSAN/Mahathir Ali


KUANTAN 30 Jun - Minggu Keceriaan Pendidikan Khas Peringkat Pahang 2009 yang dilancarkan baru-baru ini membuka mata banyak pihak, betapa besarnya peranan yang dimainkan oleh pihak Jabatan Pelajaran Pahang (JPP) dan guru-guru dalam membimbing murid berkeperluan khas di negeri ini.

Melihat kepada hasil seni dan kraf tangan yang dipamerkan pada majlis pelancarannya di pekarangan JPP itu, jelas, pihak jabatan khususnya Sektor Pendidikan Swasta dan Khas begitu komited untuk membangunkan potensi diri murid-murid tersebut.

Sungguhpun bilangan mereka tidak seramai murid normal, tetapi komitmen yang diperlukan sebenarnya jauh lebih tinggi bagi memastikan murid-murid ini tidak tercicir daripada arus kemajuan negara.

Sebagaimana ditegaskan oleh Pengarah JPP, Datuk Abdul Aziz Abdul Latiff, kanak-kanak berkeperluan khas sebenarnya mempunyai pelbagai kecerdasan yang boleh dicungkil, dipupuk serta dikembangkan bagi mencapai kecemerlangan individu yang optimum.

Ini kerana, jelas beliau, kanak-kanak tersebut juga merupakan aset yang boleh menyumbang dalam kemajuan masyarakat dan mereka tidak seharusnya dilihat hanya sebagai liabiliti.

Justeru gesaan beliau, semua pihak khususnya guru-guru perlu memberi sokongan dan komitmen yang tinggi kepada golongan itu.

"Janganlah masa depan mereka dikaburkan dengan sifat mereka yang sedemikian itu," seru Abdul Aziz.

Kenyataan beliau itu sudah pasti merujuk kepada komitmen guru-guru dalam membimbing murid-murid tersebut untuk menjadi sebahagian warga yang berguna dan dapat pula menyumbang kepada pembangunan negara.

Jika diukur dari segi kemajuan dan kecemerlangan akademik, sudah pasti pelajar ini tidak dapat menandingi kebanyakan rakan normal mereka.

Justeru, mereka perlukan bimbingan dan asuhan dalam aspek lain seperti dijelaskan oleh Abdul Aziz, supaya kecemerlangan yang sebenarnya ada pada diri mereka dapat digilap.

Murid berkeperluan khas terbahagi kepada beberapa kategori seperti kecacatan termasuk autisme, sindrom Down, terencat akal, disleksia, spastik, cacat anggota, bermasalah penglihatan dan pendengaran.

Mengikut perangkaan JPP, sehingga Mei 2009, terdapat 1,386 orang murid berkeperluan khas peringkat sekolah rendah di seluruh negeri ini iaitu 895 orang lelaki dan 491 lagi perempuan.

Sementara di peringkat menengah pula, terdapat 1,220 pelajar dengan 785 lelaki dan 435 lagi perempuan.

Bagi sekolah rendah terdapat 266 buah kelas dengan 389 orang guru, manakala peringkat menengah pula, terdapat 188 kelas dengan 296 orang guru.

Melihat kepada keadaan fizikal murid-murid ini, mereka memerlukan perhatian yang bukan sedikit daripada guru-guru.

Dalam hal ini, Ketua Sektor Pendidikan Khas dan Swasta Pahang, Murat Ab. Jalil mahu pihak sekolah dan guru menekankan aspek latihan kemahiran ke arah menyediakan kehidupan bagi pelajar terbabit.

"Nak mereka bersaing dalam akademik dengan murid lain, tidak mungkin. Jadi, kita nak sediakan mereka ke arah kehidupan setaraf dengan orang normal supaya kelak mereka boleh berdikari, tidak meminta dan tidak menyusahkan orang lain," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Bagi menjayakan hasrat murni itu, Sektor Pendidikan Khas dan Swasta JPP katanya, telah melahirkan program ke arah kerjaya dalam sektor pertanian, ternakan dan perikanan melibatkan projek ikan hiasan di sekolah-sekolah.

Menurut Murat, bidang-bidang ini terutamanya ternakan ikan hiasan berpotensi besar untuk mengubah dan menjamin masa depan murid-murid berkeperluan khas apabila mereka tamat persekolahan nanti.

Sehubungan itu, jelasnya, pihak jabatan sedang mengenal pasti beberapa sekolah untuk dijadikan projek perintis.

No comments:

Post a Comment