Monday, June 29, 2009

Syarat biasiswa jejas pelajar miskin

Oleh Azman Mahmood
azmanm@bharian.com.my

Pemberian berasaskan 100 peratus merit perlu dikaji demi golongan luar bandar

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta meneliti secara mendalam pemberian biasiswa nasional yang berasaskan 100 peratus merit kerana ia memberi kelebihan kepada anak golongan kaya yang mendapat kemudahan pembelajaran lebih baik berbanding pelajar keluarga miskin.

Ia juga tidak adil kepada pelajar sekolah luar bandar yang miskin kerana ibu bapa tidak mampu menyediakan kemudahan baik seperti pelajar di bandar.

Presiden Persatuan Siswazah Wanita Malaysia (PSWM), Datin Fauziah Mohd Ramly, berkata anak golongan kaya ada kelebihan mendapat kemudahan pendidikan terbaik, berbanding golongan miskin terutama di luar bandar yang hanya bergantung kepada pembelajaran di sekolah.

Katanya, ia memberi perbezaan kepada keputusan pembelajaran dan kelayakan pelajar mendapat biasiswa kerajaan.

"Dalam konteks perspektif Malaysia yang mempunyai rakyat pelbagai kaum, cadangan biasiswa kerajaan dibuka kepada semua kaum berasaskan merit amat dialu-alukan. Namun, kerajaan perlu menjelaskan secara terperinci untuk melayakkan seseorang itu memohon.

"Golongan kaya tidak perlu memohon biasiswa walaupun anak mereka layak supaya peluang diberi kepada pelajar miskin," katanya.

Kelmarin, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata mulai tahun depan pemberian biasiswa kerajaan yang akan dikenali sebagai biasiswa nasional ditawarkan berdasarkan 100 merit tanpa mengira kaum.

Gabungan Graduan Melayu Muda (GGMM) pula berpendapat biasiswa kerajaan atau agensi berkaitan kerajaan (GLC) yang berasaskan 100 peratus merit, bercanggah dengan sistem berasaskan kuota untuk Bumiputera yang terkandung dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Presidennya, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz tidak setuju pemberian biasiswa berasaskan 100 merit, sebaliknya sistem kuota perlu dikekalkan seperti ditetapkan Perlembagaan Persekutuan.

Namun, beliau mengakui dari segi hak asasi manusia, pemberian biasiswa kerajaan untuk melanjutkan pelajaran berasaskan merit adalah sistem adil kepada semua kaum di negara ini.

"Persoalannya biasiswa kerajaan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan yang mempertahankan kuota hak orang Melayu. Kalau dilaksanakan tahun depan, ia melanggar perlembagaan.

"GGMM harap kerajaan mengkaji dengan teliti supaya tidak bercanggah dengan perlembagaan," katanya.

Mengenai sama ada kuota Bumiputera perlu dipertahan Mohd Khairul Azam, berkata ia berkaitan perlembagaan yang perlu dihormati seperti dipersetujui bersama dalam kontrak sosial.

No comments:

Post a Comment