Thursday, July 2, 2009

Bank Rakyat diminta perluas seminar peperiksaan ke pedalaman

Oleh Poliana Ronnie Sidom
upen@bharian.com.my

PESERTA Seminar Skor A SPM dari sekitar Sandakan menyifatkan program yang dianjurkan di Institut Latihan Perindustrian (ILP), baru-baru ini padat, menarik dan bermanfaat serta mendedahkan mereka tip terkini mengenai strategi dan teknik menjawab soalan secara berkesan.

Mereka berpendapat program tajaan Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad (Bank Rakyat) itu wajar diteruskan dengan memberi tumpuan di kawasan pedalaman, sekali gus membantu pelajar memperoleh keputusan cemerlang.

Seorang peserta, Viviliah Hamsa, dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pamol, berkata seminar yang dikendalikan Yayasan Bank Rakyat dengan kerjasama akhbar sisipan SKOR terbitan Berita Harian itu bukan saja menyeronokkan tetapi pada masa sama, membantu mereka mempersiapkan diri menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan yakin.

Katanya, sebelum ini mereka kurang terdedah mengenai teknik menjawab soalan atas faktor sekolah terletak di pedalaman.

Sementara itu, guru pengiring SMK Telupid, Irfan Rizaluddin, berkata program membabitkan mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Matematik itu dapat meningkatkan persediaan serta keyakinan pelajar luar bandar menghadapi peperiksaan.

“Banyak strategi menjawab dipelajari tidak diajar dalam bilik darjah, sekali gus menambah pengetahuan di samping kecekapan menjawab soalan,” katanya pada seminar Skor A SPM yang dirasmikan Pengurus Besar Yayasan Bank Rakyat, Nasikin Gemon.

Terdahulu, Nasikin, berkata seminar dianjurkan bagi menunaikan tanggungjawab sosial bank berkenaan kepada anak anggota dan ahli koperasi sekolah.

“Seminar ini harus dimanfaatkan sepenuhnya kerana bukan semua pelajar berpeluang menyertainya. Gunakan peluang yang ada untuk mendapatkan panduan terkini disampaikan penceramah berpengalaman.

“Di samping itu, pelajar perlu gigih dan berusaha sendiri untuk mencapai keputusan cemerlang, sekali gus berjaya melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi,” katanya.

Hadir sama, Ketua Wilayah Bank Rakyat Sabah, Latif Seeni, Penolong Pengurus Bank Rakyat cawangan Sandakan, Md Azmi Md Taib dan Pegawai Pelajaran Daerah Sandakan, Sharif Mahada Sharif Attar.

Seramai 250 peserta dari sekolah sekitar Sandakan menghadiri seminar terbabit termasuk SMK Saint Mary, SMK Datuk Pangiran Galpam, SMK Bukit Garam, SMK Libaran, SMK Batu Sapi, SMK Pamol, SMK Sandakan, SMK Elopura II, SMK Agama Sandakan, SMK Telupid dan SMK Merpati.


No comments:

Post a Comment