Friday, July 10, 2009

Kesatuan Guru Sarawak sokong keputusan Kabinet

KUCHING: Kesatuan Guru Sarawak (STU) akur dengan keputusan Kabinet memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) walaupun kebanyakan ahlinya terus menyokong dasar itu dilaksanakan.

Presiden STU, William Ghani Bina, berkata pihaknya tidak terkejut dengan langkah itu dan menyambut baik cadangan kerajaan bagi memantapkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar, namun ia perlu dilaksanakan secara menyeluruh.

Katanya, keadaan pendidikan di Sabah dan Sarawak adalah berbeza dengan kerajaan perlu melengkapkan segala kemudahan pembelajaran di sini, sebelum melaksanakan pelbagai langkah menambah baik subjek bahasa Inggeris.

"Kami menerima banyak rungutan dari guru dan ibu bapa yang mengatakan anak-anak mereka dijadikan bahan kajian oleh kerajaan dengan kejayaan PPSMI tidak boleh hanya diukur dengan penurunan keputusan peperiksaan umum.

"Adakah salah bahasa Inggeris sekiranya keputusan Sains dan Matematik merosot sedangkan pelajar diberi pilihan menjawab dalam bahasa Malaysia atau bahasa ibunda masing-masing ketika peperiksaan," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat STU di sini, semalam.

STU sebelum ini menjadi satu-satunya kesatuan guru di negara ini yang menyokong pelaksanaan PPSMI kerana menganggap subjek Sains dan Matematik harus diajar di dalam bahasa ilmu bagi memastikan penguasaannya.

Wiliam yang juga Pengerusi Jawatankuasa Guru Sabah dan Sarawak (JGSS) berkata, kebanyakan sekolah di Sabah dan Sarawak masih menggunakan konsep dua sesi persekolahan dengan tambahan masa sehingga 280 minit bagi bahasa Inggeris agak sukar dilaksanakan.

"Di sekolah pedalaman masalah kekurangan kelengkapan mengajar akan mengganggu proses pembelajaran dengan tambahan masa, bermaksud tambahan guru diperlukan, sedangkan guru bahasa Inggeris sedia ada telah cukup terbeban.

"Keadaan ini menguntungkan pelajar di bandar kerana mereka mempunyai guru terlatih, perpustakaan awam, bahan rujukan yang banyak serta kelas tuisyen yang boleh dihadiri pada hujung minggu," katanya.

Beliau berkata, langkah ini akan mengejutkan pelajar sendiri kerana ada antara mereka dari tahun satu hingga tingkatan tiga mengikuti PPSMI dan tiba-tiba apabila memasuki tingkatan empat dan lima terpaksa menggunakan bahasa Malaysia atau ibunda.

"Jangan jadikan anak-anak kita sebagai mangsa kerana mereka yang terawal menerima PPSMI dulu terpaksa menggunakan bahasa Malaysia pada peringkat tingkatan empat dan lima, sebelum bertukar kembali pada bahasa Inggeris ketika tingkatan enam.

"Sebenarnya bukan saja pelajar yang terkejut, malah guru turut terkejut kerana terpaksa berpatah balik kepada sistem lama setelah hampir enam tahun menggunakan sistem PPSMI ini," katanya.


No comments:

Post a Comment