Saturday, July 11, 2009

Usaha latih guru bahasa Inggeris perlu ditingkatkan

KOTA KINABALU: Usaha melatih guru bahasa Inggeris perlu ditingkatkan bagi membolehkan cakupan penguasaannya terutama di kalangan pelajar luar bandar dan pedalaman dapat dilaksanakan dengan lebih meluas.

Pada masa sama, Ketua Pergerakan Puteri Umno Sabah, Musliati Moslimin, berkata dasar pendidikan di negara ini tidak wajar terlalu kerap diubah kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan.

Sambil melahirkan keyakinan langkah memansuhkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dibuat selepas meneliti pelbagai sudut secara mendalam, beliau berkata, ketetapan Kementerian Pelajaran itu perlu diterima dengan fikiran terbuka.

"Seboleh-bolehnya kita mahu melihat PPSMI melonjakkan kecemerlangan generasi pelajar dalam penguasaan Sains dan Matematik.

"Bagaimanapun, kita terima keputusan itu secara positif demi kebaikan dan faedah semua pihak, terutama masa depan pelajar.

"Isu ini tidak wajar dipolitikkan kerana ia boleh mengelirukan rakyat.

"Sebaliknnya, kita perlu melihat betapa tertibnya kerajaan apabila mewujud atau memansuhkan sesuatu dasar besar," katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Katanya, Puteri Umno Sabah turut berharap Kementerian Pelajaran berusaha memperkasakan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris sejajar kepentingannya dalam era globalisasi

Beliau berkata, ini kerana pelajar Melayu dan Bumiputera tidak mungkin mampu berdepan dengan cabaran di peringkat lebih tinggi jika gagal menguasai bahasa Inggeris dengan baik.


No comments:

Post a Comment