Wednesday, July 8, 2009

Sabah&Sarawak: Yayasan Sabah sedia RM53,000 biasiswa 161 pelajar

PAPAR: Yayasan Sabah memperuntukkan RM53,000 kepada 161 pelajar dari 10 sekolah menengah di daerah ini yang terpilih sebagai penerima Biasiswa Harian Sekolah Menengah Yayasan Sabah bagi daerah Papar, tahun ini.

Ketua Pentadbir Kumpulan Yayasan Sabah Zon Pedalaman Selatan, Zulkhairi Ismail, berkata peruntukan itu disediakan setiap tahun bagi membantu pelajar sekolah menengah yang datang dari keluarga kurang berkemampuan.

Katanya, Yayasan Sabah menyediakan biasiswa khas itu sejak kira-kira 40 tahun lalu bagi meringankan beban keluarga kurang berkemampuan menanggung persekolahan anak dan meningkatkan semangat pelajar untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran.

"Pembiayaan biasiswa ini selaras dengan usaha Yayasan Sabah meningkatkan pencapaian rakyat negeri ini dalam bidang pendidikan. Ia penting sebagai pemangkin kepada usaha menyediakan modal insan yang mencukupi untuk semua bidang di negeri ini.

"Berikutan kepentingan itu, Yayasan Sabah akan meneruskan program ini agar lebih ramai pelajar kurang berkemampuan di negeri ini mendapat pembiayaan biasiswa bagi meringankan beban perbelanjaan keluarga mereka," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis penyampaian Anugerah Biasiswa Harian Menengah Yayasan Sabah 2009 daerah Papar kepada 300 pelajar sekolah menengah, termasuk 161 penerima baru yang mewakili 10 sekolah menengah sekitar daerah ini di sini, kelmarin.

Penyampaian anugerah disempurnakan Ketua Umno Papar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Manis, Datuk Abdul Rahim Ismail.

Hadir sama Pembantu Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan negeri, Datuk Ghulam Haidar Khan Bahadar; Pegawai Pelajaran Daerah Papar, Abidin Marjan; Pengurus AgroBank Cawangan Beaufort, Hazlim Hassan dan Pengerusi Permuafakatan Pengetua Papar, Loh Kok Cheang.


No comments:

Post a Comment