Friday, July 10, 2009

PPSMI: Pembangkang dibidas tuduh kerajaan lambat

KUALA KRAI 9 Julai - Parti pembangkang dibidas kerana mendakwa kerajaan terlalu lambat untuk membuat keputusan memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Pengarah Jentera Pilihan Raya Barisan Nasional (BN) Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed menegaskan, Malaysia bukan negara koboi yang boleh membuat keputusan sebegitu penting secara tergesa-gesa.

Beliau berkata, kerajaan sebaliknya berhati-hati kerana PPSMI perlu melengkapkan satu pusingan iaitu enam tahun selepas dasar itu dilaksanakan pada 2003.

"Tetapi bagi saya dakwaan liar itu bukannya pelik kerana sudah menjadi resam pembangkang sentiasa menyalahkan kerajaan,'' katanya pada sidang akhbar di Bilik Operasi BN Manek Urai, di sini hari ini.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan mata pelajaran Sains dan Matematik akan kembali diajar dalam bahasa Melayu di sekolah kebangsaan manakala bahasa ibunda di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SKJC) dan Tamil (SJKT) pada 2012.

Sehubungan itu, Mustapa berharap golongan guru di Manek Urai yang tidak menyokong PPSMI selama ini mengambil langkah berani mengundi BN berikutan tindakan drastik memansuhkan dasar berkenaan.

"Selama ini kita sedar ramai guru tidak setuju dengannya, maka dengan keputusan kerajaan semalam saya yakin ia membantu kita.

"Undi guru amat berpengaruh dan jika pendirian mereka berubah, kita amat menghargainya," katanya.


No comments:

Post a Comment