Friday, July 10, 2009

Sokong mansuh PPSMI

KOTA KINABALU 9 Julai - Ibu bapa di negeri ini menyambut baik langkah kerajaan memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang diperkenalkan pada 2003.

Bagaimanapun mereka berharap pemansuhan berkenaan tidak mengetepikan usaha meningkatkan lagi penguasaan pelajar dalam bahasa Inggeris terutamanya di kawasan luar bandar.

Juruaudit bebas, Abdullah Kassim, 45, berkata, langkah tersebut amat tepat bagi meningkatkan lagi pencapaian pelajar khususnya di luar bandar.

Beliau yang mempunyai empat orang anak yang bersekolah termasuk tiga di sekolah rendah berkata, tindakan itu akan dapat memastikan keseimbangan pencapaian pelajar bumiputera khususnya di luar bandar.

"Selain sebahagian usaha memartabatkan bahasa Melayu, ia juga amat wajar memandangkan tidak semua pelajar dapat menerima baik pembelajaran dalam bahasa Inggeris terutamanya sekolah luar bandar.

"Kini pihak kerajaan harus menumpukan usaha memperlengkapkan kemudahan dan prasarana untuk pengajaran bahasa Inggeris di semua sekolah terutamanya sekolah luar bandar," katanya di sini hari ini.

Hassan Awang Damit, 40, berkata, meskipun amat bersetuju dengan pemansuhan itu, dia berharap kerajaan dapat menyediakan pelbagai kaedah untuk meningkatkan penguasaan pelajar dalam bahasa Inggeris.

Katanya, usaha memantapkan penguasaan bahasa Inggeris amat penting dan harus dilakukan berterusan bagi memastikan pelajar dapat bersaing pada era kini.

"Seramai tiga orang anak saya bersekolah di sekolah rendah dan walaupun mereka dapat mengikuti pembelajaran dalam bahasa Inggeris dengan baik namun terdapat masalah dalam menguasai mata pelajaran Sains.

"Jadi bagi saya langkah ini memang wajar tetapi kerajaan harus menyediakan langkah lain bagi meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris seperti dengan mewajibkan hari tertentu untuk bercakap bahasa Inggeris," katanya.

Dalam pada itu, Ismail Hassan, 50, berkata, pemansuhan dasar yang telah dilaksanakan kira-kira tujuh tahun lalu itu sedikit sebanyak menyukarkan pelajar yang telah biasa menggunakan bahasa Inggeris.

Katanya, kedua-dua anaknya yang bersekolah di tahun tiga dan tahun enam tidak menghadapi masalah dalam pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

"Bagi pelajar yang sudah biasa dengan kaedah ini agak sukar sedikit untuk mengalih kepada bahasa Melayu. Sebenarnya anak saya sendiri tidak menghadapi masalah dan mampu mendapat A dan B dalam Sains dan Matematik.

"Bagaimanapun ia terpulanglah kepada kerajaan, asalkan keputusan yang dibuat demi kebaikan semua pihak," katanya.

Sementara itu, seorang ibu, Mahani Awang Jaya, 47, berkata, langkah tersebut amat tepat dalam usaha kerajaan untuk memartabatkan bahasa kebangsaan.

Malah, katanya, pemansuhan PPSMI itu juga tidak akan menyebabkan pelajar ketinggalan dalam bahasa Inggeris.


No comments:

Post a Comment