Friday, July 10, 2009

PPSMI: Terima keputusan dengan hati terbuka

KUALA LIPIS 9 Julai - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal meminta semua pihak menerima keputusan pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) dengan hati terbuka.

Menurut Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah itu, keputusan tersebut dibuat kerajaan berdasarkan kepentingan rakyat.

Jelasnya, ia telah melalui proses perjalanan yang panjang, bermula dari perbincangan meja bulat sehingga ke peringkat akar umbi.

"Apa yang dilakukan oleh kerajaan adalah begitu teliti. Keputusan ini menggambarkan keprihatinan kerajaan dalam melaksanakan gagasan 1Malaysia iaitu Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan,'' ujarnya.

Beliau berkata demikian selepas melakukan lawatan kerja ke Projek Agropolitan Gahai dan Program Pembangunan Bersepadu Desa Terpencil (PROSDET) Kampung Pantos di sini, hari ini.

Hadir sama timbalannya, Datuk Hassan Malek dan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Orang Asli negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan PPSMI akan dimansuhkan sepenuhnya mulai 2012.

Beliau turut mengumumkan strategi untuk memartabatkan bahasa Melayu serta memantapkan penguasaan bahasa Inggeris di semua peringkat persekolahan.

Menurut Mohd. Shafie, beliau sendiri bersetuju dengan dasar baru yang dibentangkan.

''Banyak kerja perlu dibuat untuk mengukuhkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar," ujarnya.

Antaranya menurut beliau, guru-guru Bahasa Inggeris yang berpengalaman dan mahir perlu ditempatkan di sekolah luar bandar bagi memastikan pelaksanaan tindakan itu berjalan lancar.

"Di kawasan luar bandar, para pelajar tidak mempunyai kemudahan pembelajaran seperti di bandar. Di luar bandar pelajar hanya bergantung kepada guru mereka," katanya.


No comments:

Post a Comment