Friday, July 10, 2009

Manfaat pelaburan PPSMI mantapkan bahasa Inggeris

KOTA KINABALU 9 Julai - Kerajaan perlu menggunakan pelaburan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris pelajar di luar bandar.

Exco Pelajaran Sabah, Datuk Masidi Manjun berkata, langkah itu boleh diadakan dengan mengadakan kelas bahasa Inggeris secara intensif menggunakan kemudahan pembelajaran PPSMI.

''Ia boleh dilakukan melalui pembelajaran intensif bahasa Inggeris kepada pelajar. Bukan sekadar mewajibkan mereka belajar mata pelajaran itu.

''Saya berharap sistem pendidikan negara kita lebih terbuka dan konsisten pada masa depan bagi mengelak kekeliruan di kalangan pelajar dan ibu bapa," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Masidi berkata demikian sebagai mengulas keputusan kerajaan memansuhkan dasar PPSMI yang diperkenalkan pada 2003 itu.

Dengan pemansuhan itu, mata pelajaran Sains dan Matematik akan kembali diajar dalam bahasa Melayu di Sekolah Kebangsaan manakala bahasa ibunda di Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil mulai 2012.

Masidi bagaimanapun berkata, keputusan tersebut menunjukkan pendirian kerajaan yang tidak konsisten dalam menguruskan pembelajaran bahasa Inggeris di negara ini.

''Bagaimanapun, perkara ini berbalik kepada masalah ketidakmampuan kerajaan menyediakan tenaga pengajar bahasa Inggeris untuk merealisasikan matlamat sebenar PPSMI," ujarnya.

Beliau yang juga Menteri Pelancongan, Kebudayaan Alam Sekitar negeri menjelaskan, penguasaan bahasa Inggeris di peringkat awal penting bagi memastikan pelajar mampu bersaing ke tahap yang tinggi.

''Dunia kini serba kompetitif. Apa pun dasar yang kita perkenalkan ada pro dan kontranya. Justeru, saya berharap walaupun pembelajaran Sains dan Matematik telah kembali diajar dalam bahasa Malaysia, penekanan terhadap bahasa Inggeris perlu ditingkatkan," ujarnya.


No comments:

Post a Comment