Friday, August 7, 2009

Galak anak-anak pelajari bahasa Inggeris

SITIAWAN 6 Ogos - Ibu bapa perlu menggalakkan anak-anak menguasai bahasa Inggeris bagi memastikan mereka tidak ketinggalan dalam arus pembangunan negara.

Isteri Menteri Besar, Datin Seri Saripah Zulkifli berkata, keperluan mempelajari bahasa Inggeris tidak bermakna memandang rendah kepada penggunaan bahasa Melayu kerana ia merupakan bahasa rasmi negara.

Menurut beliau, penguasaan dan kebolehan berbahasa Inggeris perlu dipertingkatkan tanpa mengira peringkat umur memandangkan bahasa berkenaan adalah bahasa ilmu.

''Jika dilihat, kebanyakan buku rujukan dan ilmiah terutama bidang sains dan teknologi ditulis dalam bahasa Inggeris termasuk penemuan baru mengenai sesuatu perkara yang kebanyakannya juga ditulis dan didokumentasi dalam bahasa Inggeris.

''Hal ini menunjukkan betapa perlunya kita mendalami dan menguasai bahasa Inggeris dan pada masa sama terus mengekalkan dan mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan serta maruah bangsa," tegasnya.

Saripah menyatakan demikian berucap pada perasmian 'English Day 2009' Sekolah Kebangsaan (SK) Nakhoda Muhammad Taib Batu 3, Segari di sini, semalam.

Hadir sama, Penolong Pengawai Pelajaran Daerah Manjung, Ahmad Zamili Mokhtar, Guru Besar SK Nakhoda Muhammad Taib, Azizah Ramli dan Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SK Nakhoda Muhammad Taib, Azri Jaafar.

Kata Saripah, kerjasama semua pihak terutama ibu bapa dan guru-guru penting untuk memupuk semangat belajar di kalangan murid-murid.

Menurut beliau, program seperti bercerita atau pengucapan awam boleh diadakan kerana ia dapat menarik minat murid-murid untuk mempelajari bahasa Inggeris.

''Kita juga boleh meningkatkan keupayaan berbahasa melalui pembacaan sama ada melalui majalah, komik, buku atau surat khabar bergantung kepada minat dan kecenderungan masing-masing,'' katanya.

Terdahulu, Saripah turut mengumumkan pemberian peruntukan sebanyak RM2,000 untuk kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) sekolah berkenaan.


No comments:

Post a Comment