Friday, August 7, 2009

Muzik untuk kehidupan




DENGAN keadaan yang mungkin akan merugikan pelajar sekolah jika benar rancangan pengurangan masa pendidikan muzik dilaksanakan, hal ini perlu dibincangkan lebih serius dan mendalam lagi bagi mengupas nilai pemikiran serta kreativiti dalam ilmu muzik yang masih lagi diperlekah ramai.


BAGI Syafinaz, guru muzik perlu ada kelas yang tersendiri.


Jika dicabang-cabangkan, bidang muzik juga mampu merangkumi kerjaya lain selain menjadi ahli muzik. Dengan memandang serius mengenai isu ini, pasti generasi sekarang lebih didedahkan dengan muzik yang mampu dinilai sendiri dengan bijak.

Pendidikan muzik bukan sahaja boleh melahirkan masyarakat yang bijak dalam muzik tetapi juga tahap apresiasi terhadap sebuah karya itu juga lebih tinggi.

Usah terkejut bila kelak peminat muzik mempunyai citarasa dan pemilihan muzik yang lebih bermutu serta kreatif bermula daripada proses pembelajaran muzik yang lebih serius di sekolah.

Namun, tanpa ilmu muzik industri muzik tampak statik tanpa sebarang pendedahan atau pengetahuan ilmu yang dianggap biasa-biasa sahaja.

Mungkin akan menjadi satu masalah besar kepada pengajar muzik di institusi pengajian tinggi apabila pelajar-pelajar baru mereka mengambil kursus muzik tanpa sebarang asas mengenai bidang berkenaan.

Menurut pensyarah vokal moden Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara) yang juga merupakan seorang penyanyi, Dia Fadila, keadaan pengurangan masa bagi pelajaran muzik akan lebih menyusahkan tenaga pengajar di institusi pengajian tinggi.

"Untuk menjadi seorang penyanyi profesional yang bagus, mereka perlu dipupuk sejak kecil lagi. Tetapi dengan masa yang begitu pendek, saya pasti, pelajar sekolah tidak akan dapat merasa ilmu muzik yang sebenar.

"Bila masuk ke universiti, pensyarah pula menghadapi masalah kerana terpaksa mengajar bermula dari bawah. Tanggungjawab kami akan bertambah berat. Jangan anggap pelajaran muzik adalah perkara yang remeh kerana muzik merupakan subjek kedua susah di dunia," katanya.


DIA FADILA menganggap minat kepada muzik perlu dipupuk sedari kecil.


Bagi penyanyi, pensyarah dan pengarah vokal, Syafinaz Selamat, muzik merupakan satu bidang yang begitu penting bukan sahaja dalam negara, sebaliknya di seluruh dunia.

"Macam mana nak tingkatkan taraf muzik kita bila pendidikan muzik yang didedahkan begitu rendah. Siapa yang boleh nafikan tentang hal ini?

"Cuba lihat semula, alatan muzik apa yang ada di sekolah-sekolah. Dalam membantu kenaikan ekonomi negara, ia seperti membantutkannya pula.

"Hampir seluruh dunia menggunakan medium muzik dalam kehidupan harian dan muzik juga adalah satu bidang profesional yang boleh menghasilkan duit. Tapi kalau asyik potong bajet dalam muzik, apa yang tinggal dalam budaya kita?

"Ini membuatkan bidang muzik dianggap remeh dan membuang masa sahaja kerana tidak menghargai muzik. Perlu diingat, untuk menjadi pemuzik yang bagus, bakat saja tidak cukup. Bidang ini memerlukan kerja keras untuk berjaya," katanya.

Bukan sahaja perlu mengekalkan masa 60 minit seminggu dalam pembelajaran muzik, sebaliknya, guru-guru juga perlu bertauliah dalam bidang berkenaan memandangkan kebanyakan guru muzik yang ada hari ini sekadar tangkap muat dan cukup jika guru muzik itu boleh bermain alatan muzik.


No comments:

Post a Comment