Monday, August 3, 2009

Guru siswazah belum naik gred DG41

SAYA mengikuti Kursus Dalam Perkhidmatan Program Pensiswazahan Guru Besar (PPGB) ambilan 3/2005 Mod Intensif di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada 13 September 2005 hingga 13 September 2007. Saya dianugerahkan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Pengurusan Pendidikan) dengan Kepujian pada 12 Mac 2008.

Pada 1 April 2008 saya menghantar dokumen permohonan pelantikan ke jawatan tetap PPPS Gred DG41 ke Bahagian Sumber Manusia (BSM) untuk dipanjangkan ke Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP). Selang dua bulan SPP memulangkan semula dokumen berkenaan ke BSM dan mengarahkan saya memohon secara online. Maka saya membuat semula permohonan secara online seperti diarahkan.

Beberapa bulan kemudian SPP memaklumkan bahawa permohonan saya tidak lengkap untuk diproses kerana tiada tarikh penempatan semula. Mungkin SPP keliru dengan menganggap kami belajar secara sepenuh masa dengan mengambil cuti sambil belajar dan memerlukan proses penempatan semula.


Harapan saya supaya perkara ini mendapat perhatian sewajarnya demi memartabatkan profesion perguruan dan mengharapkan tawaran pelantikan dapat diseragamkan mulai tarikh 1 April 2008 iaitu tarikh selepas Konvokesyen pada 12 Mac 2008.

ADUKA,
Tanjong Malim.



Pada 14 Oktober 2008 BSM menghantar surat kepada SPP berkaitan urusan pengambilan calon yang memohon untuk dilantik sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) Gred DG41 selepas tamat program pensiswazahan. Surat itu menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh SPP mengenai penempatan semula.

Akhirnya pada 2 April 2009 barulah SPP menjalankan proses temu duga pelantikan ke Jawatan tetap PPPS Gred DG41. Namun hingga kini saya masih belum menerima surat tawaran pelantikan sedangkan beberapa kumpulan guru yang lebih lewat konvokesyen dan lewat dipanggil temu duga sudah mendapat surat tawaran pelantikan ke Gred DG41.

Pada 29 Jun 2009 saya mengajukan persoalan sama ketika Program Executive Talk oleh Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementerian Pelajaran Datuk Kamaruzaman Mohd Noor. Beliau meminta saya menghubungi Datuk Kusaini Hasbullah, Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran Malaysia.

No comments:

Post a Comment